تحلیلگر آمریکایی:

آمریکا در جایگاه رهبری نشست دموکراسی نیست

یک استاد دانشگاه هاروارد و نظریه‌پرداز آمریکایی در گزارشی در فارن پالیسی اعلام کرد که این کشور صلاحیت رهبری نشست به اصطلاح دموکراسی را ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال افتتاح اولین اجلاس مجازی برای به اصطلاح دموکراسی از سوی ایالات متحده آمریکا، «استفان والت» استاد دانشگاه هاروارد و نظریه‌پرداز آمریکایی در گزارشی برای پایگاه فارن پالیسی اعلام کرد آمریکا در جایگاهی نیست که نشست دموکراسی را رهبری کند.

او در ابتدای این گزارش نوشت: «هیچ مشکلی با این وجود ندارد که بخواهید نشستی برای دموکراسی تشکل دهید و شاید در شرایط حال حاضر یک نیاز فوری نیز برای آن احساس شود، اما هنوز مشخص نیست هدف پشت تشکیل این گردهمایی چیست، آیا قرار است نتایج ملموسی به همراه داشته باشد یا تنها یک مذاکره و دورهمی باشد که در نهایتش بیانیه‌ای صادر شود و محتوی کمی داشته باشد؟ این سوال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.»

او در ادامه افزود: «متأسفانه آمریکا در حال حاضر در جایگاهی نیست که بتواند چنین نشستی را رهبری کند. پیش از انتخابات آمریکا واحد اطلاعات اقتصادی، این کشور را در رده کشور‌های دارای "دموکراسی معیوب" قرار داد. همچنان یکی از دو حزب اصلی آمریکا نتایج انتخابات این کشور را نپذیرفته است و برخی از جمهوری‌خواهان حمله به کنگره این کشور را لاپوشانی می‌کنند. اگر در تلاش برای رهبری دموکراتیک باشیم، چنین مسائلی در تناقض با آن است.»

در بخشی بعدی استفان والت نوشت: «علاوه‌بر تمام این‌ها، لیست کشور‌هایی که باید در این نشست شرکت کنند کاملاً خودسرانه و ناسازگار انتخاب شده‌اند. من متوجه نمی‌شوم که چرا مجارستان با داشتن رتبه‌ای بهتر در "فریدم هاوس" در این نشست دعوت نشده، اما جمهوری کنگو که رتبه پایینی دارد از در لیست شرکت‌کنندگان قرار دارد.»

«ناتوانی در تعیین اولویت‌های روشن و پایبندی به آن‌ها» و «تمایل به وضع اهداف بلندپروازانه و ناتوانی در اجرایی کردن آن‌ها» از جمله مسائلی است که در بخش بعدی این تحلیلگر آمریکایی به عنوان مشکل‌های مکرر در سیاست خارجی آمریکا از آن‌ها نام برده است.

این گزارش در حالی منتشر شد که ساعاتی پیش «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، همزمان با افتتاح اولین اجلاس مجازی برای به اصطلاح دموکراسی مدعی شد: «امروز، من مفتخرم که ابتکار ریاست‌جمهوری برای تجدید دموکراتیک را راه‌اندازی می‌کنم، که تلاش‌ها را برای تقویت انعطاف‌پذیری دموکراتیک و حقوق بشر در سطح جهانی، متمرکز خواهد کرد.»

این نشست از سوی روسیه نیز به این دلیل مورد انتقاد قرار گرفته است که باتوجه به زوال دموکراسی در غرب، آمریکا فقط درصدد این است که تعیین کند کدام کشور دموکراتیک است و کدام کشور نیست. چین نیز اعلام کرده است که این نشست تنها باعث ایجاد انشعاب و تقابل در جهان می‌شود و دستاورد دیگری ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
تنها کنفرانسی که آمریکا میتونه برگزار کنه کنفرانس کمک به نژادپرستیه
آخرین اخبار