بودجه نیم میلیارد دلاری بایدن برای طرح به اصطلاح تجدید دموکراتیک

بر اساس گزارش کاخ سفید، واشنگتن در نظر دارد سال آینده میلادی حدود نیم میلیارد دلار برای طرح به اصطلاح تجدید دموکراتیک اختصاص دهد.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، همزمان با افتتاح اولین اجلاس مجازی برای به اصطلاح دموکراسی مدعی شد: «امروز، من مفتخرم که ابتکار ریاست‌جمهوری برای تجدید دموکراتیک را راه‌اندازی می‌کنم، که تلاش‌ها را برای تقویت انعطاف‌پذیری دموکراتیک و حقوق بشر در سطح جهانی، متمرکز خواهد کرد.»

بر اساس گزارش کاخ سفید، واشنگتن در نظر دارد سال آینده ۴۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برای این طرح ادعایی اختصاص دهد. 

بایدن مدعی شد که تلاش‌های این ابتکار بر ۵ حوزه حیاتی برای حکمرانی شفاف و پاسخگو متمرکز خواهد بود، از جمله حمایت از آزادی رسانه‌ها، مبارزه با فساد بین‌المللی، ایستادگی در کنار اصلاح‌طلبان دموکراتیک، ترویج فناوری که دموکراسی را ارتقا می‌دهد تعریف و دفاع از انتخابات عادلانه هم یکی دیگر از این حوزه‌ها است.

در این اجلاس دو روزه مقامات دولتی، جامعه مدنی و نمایندگان بخش خصوصی از بیش از ۱۱۰ کشور جهان گردهم می‌آیند. این در حالی است که در فهرست مهمانان این اجلاس، چین، مجارستان، روسیه، عربستان سعودی و یا حتی ترکیه و ده‌ها کشور مطرح دیگر دیده نمی‌شود.

وزارت خارجه روسیه از نشست سران به رهبری آمریکا به دلیل تلاش برای تعیین این‌که کدام کشور دموکراتیک است و کدام کشور نه، به ویژه باتوجه به زوال دموکراسی در غرب، انتقاد کرده است.

پکن نیز اعلام کرده که این نشست باعث ایجاد انشعاب و تقابل در جهان می‌شود، بوداپست هم گفته است نیازی به قاضی ندارد که وضعیت دموکراسی آن‌ها را ارزیابی کند.

چندی پیش، وزارت امور خارجه چین با انتشار گزارشی با عنوان وضعیت دموکراسی در آمریکا، اعلام کرد واشنگتن و نظام مذکور در این کشور با دموکراسی بیگانه شده است.

مؤسسه بین‌المللی کمک به دموکراسی و انتخابات (IDEA) در گزارشی اعلام کرد که اطلاعات نشان می‌دهد که فصل پسرفت دموکراسی در آمریکا دست‌کم از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و نقطه عطف تاریخی در آمریکا در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رقم خورد و آن هنگامی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مشروعیت نتایج انتخابات این کشور را زیر سوال برد. همچنین کاهش آزادی برپایی تجمعات در جریان اعتراضات تابستان سال ۲۰۲۰ به دنبال کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس آمریکا نیز از دیگر موارد اصلی افول دموکراسی در این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار