رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فسا گفت: در ایام تعطیلی و دورکاری‌های کرونا بیش از یک هزار برنامه در قالب برنامه های فرهنگی و ترویجی در کتابخانه‌های تحت پوشش این اداره برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد حسین فیروزی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فسا بیان کرد: فسا  دارای هشت کتابخانه نهادی و ۲  کتابخانه مشارکتی فعال بوده که ۶ کتابخانه آن در ۶ سال‌گذشته به مجموعه این شهرستان اضافه شده است‌. 

او تصریح کرد: شهرستان فسا بیش از ۳ هزار  و  ۵۰۰ متر مربع فضای کتابخانه ای دارد و از نظر عضویت و زیربنا از میانگین استانی بالاتر و در جایگاه امانت کتاب نیز از شهرستان های شاخص استان فارس است.

فیروزی ادامه داد: ۲ شهر فسا نیز کتابخانه نداشتند که با همکاری کتابخانه ها، مسئولان و خیران، کتابخانه عمومی شهدای اینانلو شهر قره بلاغ با مشارکت خانواده شهید ابراهیم دوگانی پارسال افتتاح شد و در شهر نوبندگان نیز ساختمان کتابخانه در حال ساخت است و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فسا با اشاره به پیگیری های انجام شده برای  طرح های روستاهای دستجه و فدشکویه افزود: تجهیز بخش کودک و نوجوان جدید کتابخانه بقیه الله میانشهر با همکاری خیران مراحل نهایی خود را  طی می کند.

او گفت: طرح کتابخانه و مدرسه شهدای داراب پور روستای دستجه با مشارکت خیر دارابی مهراب داراب پور آغاز شد و  مطالعات ابتدایی و امکان سنجی راه اندازی کتابخانه در روستاهای نصیرآباد، خیرآباد، زنگنه و امیرحاجیلو انجام شده است و انتظار می رود نتایج خوبی تا پایان امسال دربرداشته باشد.

فیروزی بیان کرد: با مطالعات انجام شده  راه اندازی کتابخانه های سیار در ۳ منطقه عشایری و روستایی دارای جمعیت های کمی  است و  در تلاش هستیم در کمتر از یک سال آینده اولین کتابخانه سیار در شهرستان فسا  راه اندازی شود.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان فسا گفت:پس از ۱۰ ماه پیگیری و با دریافت مجوزها، همزمان با هفته کتاب، کلنگ زنی و آغاز طرح کتابخانه خیرساز در بوستان باغ زاهدی جنوب شهر فسا با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان و مشارکت خیر ان شهرداری فسا آغاز شد.

او بیان کرد:  برنامه ریزی ها برای ساخت کتابخانه در جنوب شهر فسا با هدف توسعه متوازن ارائه خدمات فرهنگی طرح ریزی شده است و انتظار می رود در کمترین زمان لازم این کتابخانه به بهره برداری برسد. 

فیروزی تصریح کرد: عمده مشکل در حوزه کتاب و کتابخوانی نبود دسترسی متوازن کتاب و کتابخانه در بین شهروندان است.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان فسا ادامه داد: برای کاهش مشکلات این حوزه پس از راه اندازی کتابخانه در شهرها، با اجرای طرح های متعدد از جمله ایستگاه مطالعه، سبد کتاب آرایشگاه آقایان و بانوان، پیک کتاب و توسعه فضای کتابخانه ای به روستاها و تلاش برای راه اندازی کتابخانه سیار و راه اندازی پانسوین های مطالعه به رفع این خلاء کمک می کند.

او افزود: با مشارکت دستگاه های مختلف و به ابتکار شهرستان فسا، چهارمین دوره جشنواره مردمی نذر کتاب فسا با هدف مشارکت شهروندان در تامین منابع کتابخانه ها و ایجاد ارتباط بین شهروندان و کتابخانه، همزمان با هفته کتاب آغاز شد و تا بهمن ماه امسال  ادامه دارد.

فیروزی گفت: در سه دوره گذشته از جشنواره مردمی نذر کتاب در شهرستان فسا، بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب قابل استفاده به ارزش ۴میلیارد ریال اهدا شد که علاوه بر استفاده در کتابخانه های عمومی،  کتابخانه های زندان، روستایی، مساجد و حوزه های علمیه  توزیع شده است.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان فسا بیان کرد: از راه های مناسب برای تقویت شاخص های حرفه ای کتابخوانی، اجرای برنامه ها و طرح های مشترک است.

او تصریح کرد: کتابخانه کودک و نوجوان شهروند فسا  ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید و  در سال ۱۴۰۰ با مجموعه فعالیت های ترویجی و فرهنگی و جذب اعضای جدید و اجرای طرح ابتکاری چراغی که چراغی را روشن می کند بیش از یک هزار و ۱۰۰جلد کتاب به ارزش ۱۵۵میلیون ریال  جذب  این کتابخانه شده است.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.