رئیس گروه تثبیت فرسایش توده‌ای و زمین لغزش سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: خطر زمین لغزش در چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن بالا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، بهمن اکبری رئیس گروه تثبیت فرسایش توده‌ای و زمین لغزش سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به کوهستانی بودن چهارمحال و بختیاری گفت: این استان مستعد زمین لغزش است و خطر زمین لغزش در آن بسیار بالاست.

او افزود: خطر زمین لغزش یا حرکت توده‌ای زمین در کشور به خصوص نواحی شیب‌دار، نواحی که دارای بارندگی زیاد، نواحی دارای پوشش ضعیف گیاهی و نواحی که مصالح زمین‌شناسی حساس به زمین لغزش دارد، بسیار بالاست و این حرکات توده‌ای خطرات جانی و تخریب زیرساخت‌ها، فرسایش و رسوب خاک و تخریب منابع طبیعی از جمله جنگل و مراتع و پر شدن سد‌ها و کم شدن ذخیره آب در سد‌ها را دنبال دارد.


بیشتر بخوانید


اکبری اضافه کرد: در چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن، بارندگی، جاده‌های کوهستانی و ترانشه‌بری‌های انجام شده برای جاده، احتمال زمین لغزش وجود دارد و زمین لغزش چهار تخته ناغان در این استان یکی از زمین لغزش قدیمی است.

او اظهار داشت: در سال‌های گذشته برای کاهش زمین لغزش در این منطقه، منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقداماتی از جمله پایش منطقه و فعالیت‌های آبخیزداری انجام داده است که در برخی قسمت‌ها حرکت زمین کاهش یافت.

اکبری با اشاره به کم بودن میزان اعتبارات در حوزه زمین لغزش و همچنین اعتبارات حوزه آبخیزداری گفت: برای اجرای طرح‌های تثبیت زمین لغزش در کشور به همکاری سایر دستگاه‌های متولی نیاز است تا فعالیت‌های پایدارسازی و مطالعات تکمیلی و اقدامات زهکشی عمقی این توده‌ها انجام و شرایط پایداری و تثبین زمین فراهم شود و خطر زمین لغزش کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.