دستیار رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد پوتین در دیدار تصویری با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بر پایبندی به پارامترهای اولیه برجام تأکید کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «یوری یوشاکوف» دستیار رئیس‌جمهور روسیه، به جمعی از خبرنگاران از تأکید ولادیمیر پوتین بر پایبندی به پارامترهای اولیه برجام در نشست روز گذشته با بایدن خبر داد.

یوشاکوف در این باره اعلام کرد: «رؤسای‌جمهور شب گذشته درباره توافق برجام نیز صحبت کردند. پوتین در نشست با بایدن بر اهمیت پایبندی به پارامترهای اولیه برجام در راستای توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد. همچنین رئیس‌جمهور روسیه مواضع مسکو و واشنگتن در قبال ایران را یکسان ارزیابی کرد.»

این مقام روس همچنین اعلام کرد: «رئیس‌جمهور آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات هسته‌ای با روند سازنده‌تری پیش برود تا در نهایت به راه‌حلی سازنده برای همه برسند.»

به گفته این مقام رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده که نمایندگان کشورمان با آمادگی لازم در مذاکرات دور هفتم حضور نداشتند.

ادعای بایدن: در صورت حمله به اوکراین، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای در انتظار روسیه است

خبرگزاری فرانسه همچنین از هشدار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که در دیدار تصویری خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، به او درباره تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو در صورت حمله به اوکراین هشدار داده است.

بایدن در این باره گفت: «به ولادیمیر پوتین هشدار دادم در صورت حمله روسیه به اوکراین تحریم‌هایی در انتظارش است که تا به حال مانند آن را ندیده است.»

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک، با استناد به برخی گزارش‌ها، از تعیین نشست ناتو-روسیه از سوی بایدن برای رایزنی درباره نگرانی‌ از اقدمات روسیه خبر داد.

بایدن درباره نشست ناتو اعلام کرد: «تا روز جمعه زمان و شرایط این نشست را اعلام خواهیم کرد حداقل ۴ متحد اصلی ما در آن حضور خواهند داشت. در این نشست بر کاهش تنش در اوکراین بحث خواهیم کرد.»

همچنین پوتین در سخنانی با بیان آن‌که روسیه حق دفاع از خود را دارد و افزود: «سیاست خارجی روسیه بر صلح بنا نهاده شده است. اما روسیه حق دفاع از امنیت خود را دارد.»

او در انتها گفت اجازه ورود ناتو به مرز‌های روسیه بدون هیچ واکنشی، جنایت محسوب می‌شود.

تنش‌ها برسر اوکراین میان آمریکا و روسیه پس از آن آغاز شد که ماه گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، مدعی شد روسیه نیرو‌های خود را در نزدیکی مرز اوکراین افزایش داده است و قصد حمله به این کشور را دارد.

شب گذشته بایدن و پوتین نشستی مجازی با یکدیگر برگزار کردند و پس از آن کاخ سفید از اولتیماتوم رئیس‌جمهور آمریکا به همتای روس خود درباره تشدید تنش با اوکراین خبر داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در نشست دیروز نیز خطاب به پوتین گفته بود اگر حمله به اوکراین انجام شود، «تحریم‌های سنگینی» علیه روسیه وضع خواهد کرد.

اما در مقابل کاخ کرملین روسیه پس از نشست اعلام کرد: «پوتین از بایدن خواستار ضمانت درباره عدم گسترش حضور ناتو به سمت شرق و نزدیکی روسیه شد. از دیگر درخواست‌های پوتین عدم استقرار نیرو‌های تهاجمی در نزدیکی روسیه بود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار