به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آلودگی هوای کلانشهر مشهد از جمله موضعاتی است که همیشه مورد توجه و پیگیری رسانهها بوده است اما متاسفانه هر بار بدون نتیجه و مسکوت مانده است چرا که هیچ ارگانی خود را مسئول رفع این معضل نمیداند و این موضوع هر دفعه با حضور مدیران و مسئولان جدید مدتی بر سر زبانها میافتد و طرح و برنامه برای آن تدوین میشود اما هیچگونه اقدامی صورت نمیگیرد.
در حال حاضر مهمترین مشکل آلودگی هوای مشهد استفاده از سوخت مازوت است که سبب شده تا بیش از گذشته هوای مشهد آلوده شود و مانعی برای نفس کشیدن ریههای شهر باشد.شهری که باوجود سرمایه فضای سبز شهریاش اما هرروز آلوده تر از روز قبل است و مردم بجای هوای پاک ، مازوت تنفس میکنند.
فرشته، تقی زاده فعال محیط زیست گفت: آلودگی شهر مشهد تنها به مازوت بستگی ندارد، تمام خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی آلودگیهایی را برای شهر مشهد به وجود میآورند.
وی گفت: شهردار جدید و شورای شهر که تازه فعالیت خود را شروع کردند، باید درباره تجهیز و ارتقای حمل و نقل عمومی، احداث راههای عبور دوچرخه و زیر ساختهای ان تلاش کنند به جای احداث بزرگ راهها و بولوارهای متعدد قطار شهری را تکمیل کنند و خطوط مترو را به تمام نقاط شهر برسانند تا مردم نیازمند وسیله نقلیه شخصی خودشان نباشند.
تقی زاده گفت: تخریبهایی را در ارتفاعات خلج و ارتفاعات جنوبی شاهد بودیم که سبب تخریب طبیعت شده و اعتراض خود را به گوش مسئولین رساندیم، این شکاف کوه بدست شرکت گاز صورت گرفته و مسولین میگویند میخواهند گاز را از این محل وارد و سیستم گاز مشهد را تقویت کنند که دیگر مجبور نباشیم سوخت مازوت استفاده کنیم.
وی گفت: اما سوالی که ما داریم این است آیا هدف از تخریب ارتفاعات جنوبی حذف مازوت بود یا گاز را به ارتفاعات جنوبی برسانید؟ اینها سوالات کارشناسی است که باید پاسخ داده شود.
این فعال محیط زیست گفت: مراجع واسطه و قانونی باید این موضوع را پیگیری کنند تخریبی که انجام شد و کوهی که حریم شهر بود شکافته شد تا گاز با شدت بیشتر به شهر برسد تا مجبور به استفاده از مازوت نباشیم چرا با انجام تمام این اتفاقات هنوز هم مازوت مصرف میشود؟
وی گفت: جان مردم چیزی نیست که راحت آن را نادیده بگیریم خیلیها در این آلودگی هوا دچار بیماریهای تنفسی بودند یا بیماریشان تشدید شد یا دچار مرگ خاموش شدند، دلیل آن هم همین سوخت مازوت و آلودگی توسط وسایل نقلیه است.
تقی زاده گفت: قرار بود فرودگاه هاشمی نژاد جابه جا شود اما به جای جانمایی فرودگاه، تمام تلاش و تمرکز خود را روی تخریب ارتفاعات جنوبی گذاشتند، تا ظرفیت گردشگری راه اندازی کنند و تنفسگاه مشهد را به خطر بیاندازند.
اینفعال محیط زیست گفت: جا نمایی نیروگاهها باید کارشناسی باشد، الان نیروگاه توس در بیرون شهر مشهد قرار دارد دقیقا در جایی واقع شده که باد تمام آلودگی آن را به سمت مشهد سوق میدهد،حتی در زمینه صنعت آب نیز جانمایی به درستی انجام نشده است و ما همچنان با معضل روبه رو هستیم لذا نیاز است تا نخبگان در این حوزهها ورود پیدا کنند.
محمدپذیرا رئیس اداره محیط زیست، سلامت وایمنی شهرداری مشهد نیز گفت: دراصل۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی بیان شده است و باور اینکه حفظ محیط زیست وظیفه ارگان خاصی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست میباشد اشتباه است بلکه حفظ محیط زیست وظیفه من، شما وهمه مردم است.
پذیرا گفت: چندین سال قبل در بحث آلودگی هوا نمیدانستیم سهم انتشار آلاینده ها در سطح کلانشهر مشهد چقدر است و مطالعات پایه این مسئله را برای اولین بار شهرداری مشهد انجام داد که سهم قسمتهای مختلف در آلودگی هوا مشخص شد، اصل این مطالعه مشخص کرد سهم مختلف بخش آلوده شهری مانند فرودگاه، خودروهای شخصی در انتشار آلایندهها چه میزان است.
وی گفت: توان جمعیتی شهر مشهد دیگر روبه پایان است، در شرق کشور فقط کلان شهر مشهد وجود دارد و همه به سمت آن میآیند که خطرناک استلذا تقویت شهرهای اطراف در حوزه گردشگری و تفریحی یکی از راهکارهاست.
رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: افزایش قیمت خودرو در این سالها سبب شده دوباره ماشینهای قدیمی و فرسوده که شاید چندسال استفاده نشده باشند وارد چرخه شوند که این خود سبب افزایش آلایندههاست.
وی گفت: ۱۹ ارگان در بهبود کیفیت هوا مسئول هستند که باید همه در این زمینه تعامل و همکاری داشته باشند.شهرداری مشهد به عنوان یکی از متولیان این امر فعالیتهایی در رابطه با برقیسازی موتور سیکلتها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی انجام داده است.
پذیرا گفت: شهردار جدید مشهد روی پیوست زیست محیطی و فرهنگی در پروژههای عمرانی تاکید دارد و تنها کلان شهری هستیم که در پروژههای شهری پیوست زیست محیطی الزامی است.
منبع:تسنیم
انتهای پیام//ف.ب