رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزویان نباید فقط به علامه بلادی‌ها و سید مرتضی اهرمی‌ها افتخار کنند بلکه باید بتوانند جای آن‌ها را بگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، هفتمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی امروز در بوشهر برگزار شد.

حجت الاسلام یوسف جمالی دبیرکنگره علمی پژوهشی علامه بلادی در ابتدای برنامه گفت: سال ۱۳۹۱ فعالیت‌ها در حوزه معرفی روحانیت استان بوشهر با معرفی ۱۳ آذر سالروزشهادت شهید حجت الاسلام عاشوری به عنوان روز روحانیت استان از سوی امام جمعه بوشهر آغاز شد و در پی آن نخستین همایش تجلیل از مفاخر روحانیت و بعد از آن یادواره شهدای روحانی برگزار شد.

او افزود: از سال ۱۳۹۴ کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی کار خود را آغاز کرد که اکنون ۴ دبیرخانه فعال در حوزه علمیه برادران استان، حوزه علمیه خواهران استان، حوزه علمیه قم و دانشگاه دارد.

حوزویان باید بتوانند مانند علامه بلادی‌ها باشند

دبیرکنگره علمی پژوهشی علامه بلادی با اشاره به برگزاری مجازی این کنگره با توجه به شرایط کرونایی، عنوان کرد: ۳۰۰ اثر در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله به دبیرخانه‌ها فرستاده شده بود که امروز از۲۰ اثر برگزیده و همچنین ۲۴ اثر شایسته تقدیر، تجلیل شد.

استان بوشهر تاریخی پرشکوه در عرصه روحانیت دارد

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز با اشاره به جایگاه عالم دینی در اسلام و با اشاره به احادیثی از پیامبر (ص) و امام صادق (ع) گفت: کسی که در حوزه معارف دین تحصیل می‌کند، تدریس می‌کند و به آن معارف عمل می‌کند، این فرد الگو می‌شود و عظیم می‌گیرد.

او با تاکید بر تقویت نقش حوزه‌های علمیه، افزود: حوزه‌ها باید معدن فهم دین و معماری الگو‌های دینی و پرورش هادیان دینی باشند.

حوزویان باید بتوانند مانند علامه بلادی‌ها باشند

امام جمعه بوشهر همچنین استان بوشهر را دارای تاریخی پرشکوه در عرصه روحانیت جهان اسلام، خواند و داشتن معماری الهی، مردمی بودن، پرهیز از دنیاگرایی، داشتن بصیرت، و استعمارستیزی و در صحنه بودن را از ویژگی‌های روحانیون این استان برشمرد.

صفایی بوشهری با اشاره به اینکه علامه بلادی نیز این ویژگی‌ها را داشته است، تاکید کرد: کنگره پژوهشی علامه بلادی از یک سو تاریخ پرشکوه روحانیت استان بوشهر را احیا کرد و از سوی دیگر آغازی برای رشد در عرصه پژوهشی و علمی شده است.

وظایف حوزویان در زمان حاضر چیست؟

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  هم که به صورت ارتباط تصویری در این کنگره حضور داشت، گفت: شیعه هیچ گاه از نظر جمعیت، کیفیت، قدرت و داشتن امکانات مالی و رسانه‌ای مانند امروز نبوده و این گونه شناخته شده و مورد احترام نبوده است، اما در مقابل هیچ وقت نیز به اندازه امروز دشمن نداشته و مسئولیت به عهده‌اش نبوده است.

او تاکید کرد: بر همین اساس بار مسئولیت سترگی بر دوش تشیع و حوزه‌های علمیه وجود دارد.

حوزویان باید بتوانند مانند علامه بلادی‌ها باشند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وظایف حوزویان را در زمان حاضر، فهم عمیق از دین، داشتن مطالعات گسترده، تلاش برای رسیدن به کمال اخلاقی و داشتن بینش لازم در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، عنوان کرد.

حسینی بوشهری ادامه داد: برای پیمودن این مسیر، نکته مهم، داشتن انگیزه دانش اندوزی، مشخص کردن مسیر، مسئولیت‌پذیر بودن، پرهیز از انزواطلبی، و پرهیز از سرگرمی‌های بیهوده است.

او گفت: حوزویان نباید فقط به علامه بلادی‌ها و سید مرتضی اهرمی‌ها افتخار کنند بلکه باید بتوانند جای آن‌ها را بگیرند تا آیندگان به آنان افتخار کنند.
این مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: مدرسان، محققان و صاحبان قلم حوزه، باید نقش پیشوایی را در جامعه ایفا کنند.

حسینی بوشهری بیان کرد: نباید پژوهش مهمان ناخوانده در حوزه‌های علمیه باشد و باید آموزش و پژوهش درهم تنیده شوند.

مساله شناسی ویژگی علامه بلادی بوشهری

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه علمیه خواهران کشور نیز با اشاره به جایگاه علمی و سیاسی علامه بلادی بوشهری گفت: این عالم نقشی تاثیرگذار در دوران خود داشته است به طوری که درکنار پژوهش‌های دینی، رهبری معنوی قیام دلیران تنگستان را به دست می‌گیرد.

او مساله شناسی را از ویژگی‌های این عالم خواند و افزود: علامه بلادی انگیزه فراوانی برای کسب دانش داشت و در مسیری که برای خود تعریف کرده بود دانش خود را گسترش داده بود.

حوزویان باید بتوانند مانند علامه بلادی‌ها باشند

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور، مراقبت داشتن بر حرکات دشمن را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی مانند علامه بلادی دانست و ادامه داد: امروز وظیفه ما این است که به مثابه جامعه‌ای رشید دانسته‌ها و ارثی را که به دست ما رسیده و محصول شهامت، شهادت و ایثار گذشتگان و بزرگان ما است نگهداریم وگرنه مسئولیم.

مسئولیت سترگ حوزویان برای حفاظت از دین

بهجت‌پور تاکید کرد: باید همیشه آماده برای مبارزه با دشمن باشیم و حرکاتش را زیرنظر داشته باشیم اگر چنین نشود انقلاب اسلام ادامه نمی‌یابد؛ همان انقلابی که با همه مشکلات به علت دقت نظر پیامبر، ائمه اطهار و عالمان، امروز به جایی رسیده است که بیش از یک میلیارد و و ۲۰۰ میلیون مسلمان در جهان وجود داشته باشد.

حوزویان باید بتوانند مانند علامه بلادی‌ها باشند

بهجت‌پور گفت: حوزویان در شرایط امروز مسئولیت بسیار سترگی دارند و مساله با تعریف و تمجید ثناگویی از هم مساله حل نمی‌شود، امروز ما باید برای ماندگاری این خون‌ها و تلاش‌ها و شجره طیبه انقلاب اسلامی و شجره طیبه مکتب و مذهب اثناعشری که فرصت به ما دادند با قرائت انقلابی در دستمان باشد، تلاش کنیم و الا مسئولیت هر اتفاقی که نامیمون باشد بر دوش ما سنگینی خواهد کرد.

او بیان کرد: ما به رغم همه مشکلات در خط مقدم وظیفه هستیم، تا بتوانیم در مسیر شخصیت بزرگی مانند علامه بلادی حرکت کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.