امام جمعه بوشهر گفت: علما و روحانیون استان بوشهر نهضت‌هایی در طول تاریخ داشته‌اند که برگزاری کنگره علامه بلادی باعث توجه دوباره به این حرکت‌ها و نهضت‌ها شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در نشست اعضای دبیرخانه هفتمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری بیان کرد: کنگره علامه بلادی، تاریخ روحانیت این استان را احیا کرد و باید در سطح بالایی برگزار شود.

او با بیان اینکه علما و روحانیون استان بوشهر حرکت‌ها و نهضت‌هایی در طول تاریخ داشته‌اند، افزود: عظمت روحانیت استان سال‌ها بود که از یاد رفته بود، اما برگزاری این کنگره هم باعث توجه به این حرکت‌ها و نهضت‌ها شد و هم تالیفات علمی روحانیت استان را رونق بخشید.

امام جمعه بوشهر تاکید کرد: شاخص‌های علمی ارزیابی آثار به هیچ وجه نباید پایین گرفته شود تا تراز علمی کنگره حفظ شود.

صفایی بوشهری همچنین از تهیه و تدوین چند کتاب درباره روحانیت استان بوشهر خبر داد.

 مسئول کمیته اجرایی کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی نیز با اشاره به هفتمین دوره برگزاری این کنگره، افزود: چاپ و نشر مقالات ارسالی و استفاده آن در حوزه میدانی از موارد تاکید شده در این کنگره است.

حجت الاسلام سیدنعمت‌الله رکنی گفت: با وجود شرایط ویژه کرونایی کنگره علامه بلادی تعطیل نشده و به صورت مجازی به کار خود ادامه داده است.

حجت الاسلام سیدابوالحسن حسینی مسئول کمیته علمی کنگره علامه بلادی هم از ارسال بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره در قالب پایان‌نامه، کتاب و مقاله خبر داد.

آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود.

این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف و گرفتن مجوز اجتهاد، در سال ۱۳۲۶ قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانگیر اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت.

رئیسعلی دلواری برای برخی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش علیه استعمار انگلیس از علامه بلادی فتوا می‌گرفت.

با سقوط رضاشاه، آیت اله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۷۳ هجری قمری/۲۱ مهر ۱۳۳۱ هجری شمسی در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم ۸۴ کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.