استاندار کرمانشاه با اشاره به در پیش بودن حدود ۷۰ تا ۸۰ روز سرد، از دستگاه‌های مختلف و مردم خواست بگونه‌ای مصرف برق و گاز را مدیریت کنند که قطعی جدی نداشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کشور ایران سومین تولیدکننده گاز دنیا است و از همین رو این تفکر ایجاد می‌شود که نباید محدودیت مصرف گاز داشته باشیم، گفت : نباید فراموش کنیم در کنار میزان بالای تولید، از نظر میزان مصرف گاز هم چهارمین کشور دنیا بعد از آمریکا، روسیه و چین هستیم.

او از یارانه ۳۵ میلیارد دلاری که سالانه دولت‌ها برای مصرف گاز در جهان پرداخت می‌کنند یاد کرد و گفت : نزدیک به ۱۲.۵ میلیارد دلار از این یارانه در کشور ایران پرداخت می‌شود که رقم ریالی آن حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و بسیار سنگین است.

استاندار کرمانشاه مصرف گاز توسط حدود ۹۸ درصد جمعیت کشور را یکی از دلایل مصرف بالای گاز در ایران دانست و افزود: به علاوه در شرایطی که در تمام دنیا ۴۰ درصد مصرف نیروگاه‌ها از نفت کوره و یا گازوئیل است، اما در ایران برای رعایت مسائل محیط زیستی فقط ۱۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها به این دو سوخت اختصاص دارد و سوخت عمده مصرفی در این بخش گاز است.

بازوند افزود: از سوی دیگر متاسفانه در کشور ما مقررات ملی ساختمان نیز برای جلوگیری از هدررفت انرژی به درستی در ساختمان‌ها رعایت نمی‌شود.

او مجموع این موارد را زمینه‌ساز افزایش مصرف گاز در فصل سرد و به تبع آن محدودیت گاز نیروگاه‌های برق دانست که گاهی باعث خاموشی می‌شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به احتمال کمبود گاز و محدودیت برق در روز‌های سرد زمستان، ادامه داد: بر اساس گزارشی که دستگاه‌های متولی داده اند، وضعیت ذخیره سوخت نیروگاه‌ها مناسب است، اما باید تلاش کنیم این شرایط پایدار بماند.

بازوند افزود: دستگاه‌ها باید شرایط را بگونه‌ای مدیریت کنند که در این ۷۰، ۸۰ روز سرد پیش رو مشکلی برای برق و گاز جمیعیت دو میلیون نفری استان رخ ندهد.

استاندار کرمانشاه همراهی خود مردم و مشترکین را برای مدیریت مصرف انرژی ضروری دانست و گفت: ادارات، بانک‌ها و مدارس موظفند دمای خود را بر روی ۱۸ درجه سانتی‌گرادحفظ کنند و موتورخانه این بخش‌ها بعد از ساعت اداری خاموش شود.

بازوند خواستار تشکیل اکیپ‌های کنترلی برای بازرسی سرزده از دستگاه‌ها، بانک‌ها و مدارس شد تا با بخش‌هایی که مصرف سوخت را مدیریت نمی‌کنند به صورت جدی برخورد شود.

او با بیان اینکه روشنایی معابر خارج از شهر بجز نقاط حادثه خیز می‌تواند در این ایام اضطراری خاموش شود، افزود: روشنایی معابر داخل شهر برای جلوگیری از بروز مشکلات دیگر باید روشن بماند.

موضوع دیگری که استاندار کرمانشاه با جدیت بر آن تاکید داشت برخورد با استخراج رمز ارز‌ها به جهت مصرف برق زیاد این بخش بود.

بازوند ادامه داد: تقاضا داریم در این ایام که شرایط نیروگاه‌ها و برخی صنایع بزرگ به دلیل محدودیت برق و گاز خاص است، محیط زیست در عین نگرانی‌هایی که در زمینه آلودگی هوا دارد، اما مکاتبات خود را با این بخش‌ها کاهش دهد.

او بر لزوم تامین سوخت صنایعی که با غذای مردم در ارتباط هستند از جمله مرغداری‌ها تاکید کرد و گفت: درخواست دیگر ما این است که تا پایان فصل سرما پالایشگاه کرمانشاه همکاری بیشتری برای تامین سوخت مورد نیاز استان داشته باشد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.