ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: معتقدم در شرایط کنونی کشور حمایت از گسترش آموزشهای فنی و حرفهای با ثوابترین کارهاست.
او افزود: این امر مهم به یک همت و عزم ملی جدی نیاز دارد که هنوز اعتقاد دارم این عزم ملی در کشور نسبت به آموزشهای مهارتی ایجاد نشده است. با یک برنامه ریزیهای چند ساله تعداد مراکز دانشگاهی و تولید مقالات علمی به شدت گسترش پیدا کرد.
صالحی عمران تصری کرد: در زمینههای تحقیقات نانو، موشکی و دیگر عرصههای مهم علمی عزمی ملی شدت گرفت و بدنه اجتماعی و سیاسی کشور را گرد هم آورد و در این زمینهها اتفاقات بسیار خوبی رقمی خورد، ولی باید اذعان کنم این نگاه برای آموزشهای فنی و حرفهای رقم نخورده است.
رئیس دانشگه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه قرار بود ۵۰ درصد از دانش آموزان در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفهای تحصیل کنند چرا که مسیر آینده شغلی، حرفهای و درآمد ایشان روشن بود. ولی متاسفانه آمارها نشان میدهد این آمار زیر ۳۰ تحقق پیدا کرده است.
صالحی عمران گفت: در آموزش عالی هم بنا بود تعداد دانشجویان مهارتی به ۳۰ درصد از کل دانشجویان برسد که این عدد هم اکنون مناسب نیست. پس این آمارها نشانگر آن است که عزم جدی برای این امر تحقق نیافته است.
او اضافه کرد: نظام آموزشی مهارتی بر مبنای توسعه و نیاز روز جامعه است. اگر اعتقاد به حرکت اقتصاد داریم باید به این نوع از آموزشها توجه ویژه کنیم. در برنامههای آموزش مهارتی سافت اسکیلها و حتی مهارتهای مربوط به سرمایههای اخلاقی را هم آموزش میدهند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور افزود: در همین راستا و مطالبی که عرض شد حتی سرمایههای اخلاقی، شایستگیهایی را در نیروی کار ایجاد میکند که جامعه ما اکنون نیاز زیادی به آن دارد. ما به شدت به بعضی از مفاهیم اجتماعی در بحث تربیت سرمایه انسانی نیاز داریم. اگر توسعه قرار است اتفاق بیافتد باید به این مسائل توجه بیشتری شود؛ بنابراین این عزم ملی که ذکر شد هم باید در سطح جامعه و هم در بحث سیاستگذاری کلان ملی اتفاق بیفتد.
صالحی عمران ادامه داد: آموزش عالی در حال حاضر سرمایههای اجتماعی خود را از دست داده و این موضوع یکی از اشکالات فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
او افزود: باید یک سری سیاست گذاریهای مناسب تدوین شوند تا برنامه آموزش عالی کشور کاملا با برنامه توسعه و آمایش جامعه همراه باشد؛ چرا که آموزش عالی در خلاء عمل نمیکند و پیامدهای آن مهم است.
صالحی عمران تصریح کرد: متاسفانه مدیران و سیاست گذاران کشور سرگرم برون دادهایی شده اند، برای مثال آمار کمی تعداد فارغ التحصیلان و مقالات را بالامی برند و میگویند که تعداد دانش آموختگان از کارشناسی و ارشد به مقاطع بالاتر رشد دارد، اما هم اکنون در سیاست گذاریهای جهانی روی برون دادها تمرکز نمیشوند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: تعداد استادان و مقالات علمی بدون توجه به نیازهای اجتماعی کشور بالا رفته است و این موضوع برای کشور به شدت مشکل ساز است. دانشگاهها نباید گسترش کمی بدون نیاز به جامعه داشته باشند؛ بنابراین سیاست گذاری آموزش عالی کشور کاملا منفعل است و باید روی آن تمرکز ویژهای کرد تا بتوان کلید حل مشکلات جامعه را به دست آموزش عالی داد.
صالحی عمران گفت: یکی از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی در کشور تولید مقالات علمی است و احتمال دارد که از منظر فناوری نواقصی وجود داشته باشد. بعد از انقلاب اسلامی نیروهای فارغ التحصیل انسانی خوبی تربیت کرده ایم و جزو کشورهایی هستیم که در این حوزه توانسته ایم زمینه را برای جهش آماده کنیم.
انتهای پیام/