خراسان شمالی قطب تولید پنبه شمال شرق ایران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، خراسان شمالی که اقتصاد اولش کشاورزی است این روز‌ها محصولی را برداشت می‌کند که به طلای سفید معروف است.

شاید با شنیدن نام پنبه، بیشتر به یاد لباس و پارچه بیفتیم. اما پنبه در تولید طیف وسیعی از محصولات از جمله مارگارین، لاستیک و تجهیزات و وسایل پزشکی مانند باند و صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی و خوراک دام و طناب های کشتی (به خاطر جذب بالای آب) مورد استفاده قرار می گیرد.

چندسالی است که با نگاه ویژه به کشت این محصول در خراسان شمالی، کشاورزان بیشتری به آن روی آورده اند.

تکمیل چرخه توزیع فراورده‌های پنبه قطعا می‌تواند موجب تحول اقتصادی و اشتغالزایی استان شود.

پنبه


بیشتر بخوانید


پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

همه ساله برداشت این محصول در خراسان شمالی از اواخر مهر ماه آغاز می‌شود.

پس از گرفتن ناخالصی پنبه‌ها و تمیز کردن آنها در نساجی تبدیل به نخ می‌شوند و به بازار عرضه می شوند.

پارسال از پنبه زارهای خراسان شمالی ۱۷ هزار تن وش پنبه از سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار برداشت شده بود.

به گفته شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از ۹ هزار هکتار از مزارع پنبه در استان ۲۷ تن وش پنبه برداشت می‌شود.

او گفت: در چند سال اخیر با برنامه های ترویجی کشاورزان را نسبت به ارقام اصلاح شده، زودرس و مقاوم به سرما توصیه می کردیم که بهره برداران نسبت به کشت ارقام در سطح مزارع کوچک به طور آزمایشی اقدام می کردند اما، امسال سطح زیر کشت رقم ساجدی گسترش یافته است.

شهابی گفت: در اجرای کشت قراردادی پنبه در استان، تامین کود و نهاده‌های مورد نیاز، آموزش‌های ترویجی، ارائه خدمات فنی و خرید محصول برداشت شده توسط کارخانه طرف قرارداد، تامین و به پنبه کار ارائه شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یکی از علت های افزایش تولید در واحد سطح را استفاده از بذور اصلاح شده دانست و گفت: در سال های اخیر ضریب نفوذ بذور اصلاح‌شده پنبه در سطح استان افزایش یافت.

خراسان شمالی سرزمین طلای سفید

تولید ۷۰  درصد نیاز بذر پنبه در خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۰ درصد نیاز بذر پنبه برای کشت آن در مزارع استان تولید می‌شود  و در سال‌های اخیر ضریب نفوذ بذور اصلاح‌شده پنبه در این خطه افزایش یافته است.

یوسفی گفت: در سنوات گذشته پنبه کاران استان نمونه ملی کشوری شدند، و پنبه تولیدی این استان نیز به لحاظ رنگ و طول الیاف و سایر ویژگی های فنی از کیفیت و مرغوبیت بسیار خوبی برخوردار است که همین امر اهمیت این زراعت را در استان دو چندان کرده است.

او با اشاره به استفاده کشاورزان و پنبه کاران استان در استفاده از دانش روز در کشاورزی گفت: تولیدات استان نشان می دهد بهره برداران در بحث تغذیه، کنترل آفات و امراض و کشت و برداشت مکانیزه از دانش فنی برخوردارند که این امر حاصل آموزش های ترویجی مدیریت هماهنگی کشاورزی سازمان و استقبال خوب کشاورزان بوده است.

به گفته یوسفی به لحاظ تجاری امسال بازرگانی و خرید و فروش پنبه از رونق خوبی برخوردار بوده که باعث افزایش بهره روی و تولید این محصول شده است.

خراسان شمالی سرزمین طلای سفید

خراسان شمالی سرزمین طلای سفید

اهمیت پنبه
پنبه ماده خام صنایع نساجی است که ۴صنعت پنبه پاک‌کنی، ریسندگی، پارچه بافی و پوشاک را به پیش می‌برد.

به ازای هر هکتار پنبه ۴تا۵ نفر مستقیم و غیر مستقیم مشغول بکار می‌شوند.

شهرستان‌های مانه و سملقان بجنورد و گرمه و جاجرم و راز و جرگلان از مناطق مستعد کشت پنبه به شمار می‌روند که سهم زیادی را در تولید طلای سفید دارند.

خراسان شمالی سرزمین طلای سفید

خرید توافقی ۲۵۴ تن وش پنبه

رمضانی مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: در راستای سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی  امسال مقدار ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش کشت قراردادی پنبه قرار گرفت.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: در این راستا با هماهنگی‌های انجام شده، شرکت تعاونی پنبه کاران بجنورد اقدام به قرارداد کشت مشارکتی پنبه در سطح ۲۷۰ هکتار از مزارع پنبه با کشاورزان استان در شهرستان‌های مانه و سملقان، اسفراین و جاجرم در سال زراعی ۱۴۰۰ کرد.

رمضانی گفت: تامین بذر مرغوب، نظارت بر عملیات کاشت، داشت و برداشت و همچنین تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان طرف قرارداد از جمله اقدامات مهمی بوده است که در این راستا انجام شده است.

همچنین درحال حاضر و از ابتدای آبان ماه  امسال، همزمان با برداشت محصول، این شرکت اقدام به خرید وش حاصل از این مزارع کرده است که تاکنون مقدار ۲۵۴ تن از کشاورزان خریداری و در کارخانه‌های پنبه پاک کنی استحصال می‌گردد.

خراسان شمالی سرزمین طلای سفید

خرید قراردادی  بیش از  ۱۰ هزار تن محصول پنبه خراسان شمالی

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیش از ۱۰ هزار تن وش پنبه برداشت شده از سطح سه هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی استان که به صورت قراردادی کشت شده بود، امسال خریداری شد.

صمدی کشاورز منطقه راز و جرگلان گفت : از زمانی هم به صورت قراردادی پنبه را می فروشیم خیلی برای ما هم سود داشته است هم محصولی با کیفیت را برداشت می کنیم.

  قاسمی از کشاورزان منطقه مانه و سملقان گفت: برداشت امسال نسبت به پارسال بهتر بوده است و هر سال پس از برداشت پنبه‌ها را به کارخانه‌های پنبه پاک کنی به فروش می‌رسانیم.

 کریمان یکی از کشاورزان منطقه مانه و سملقان در رابطه با خرید قراردادی می گوید: امسال دغدغه فروش نداشتم و همه محصولم به شرکت تعاونی واگذار شد و مبلغ آن نیز به صورت نقدی پرداخت شد ، این کشاورز بذر های با کیفیت و راهنمایی های کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی را در افزایش برداشت امسال بسیار تاثیر گذار می داند .

خراسان شمالی سرزمین طلای سفید

یزدانی مسئول شرکت تعاونی پنبه کاران استان هم از آمادگی این شرکت برای خرید پنبه می‌گوید.

او از پرداخت نقدی خرید‌های امسال از کشاورزان می‌گوید.

به گفته کارشناسان هم‌اکنون ۲۵ میلیون تن پنبه در هر سال تولید می‌شود.

این میزان تولید پنبه برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی روی زمین است.

هم‌اکنون هند با تولید بیش از ۶ میلیون تن پنبه در سال بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است و پس از آن چین و ایالات متحده آمریکا با اختلاف زیاد از سایر کشورها در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

میانگین تولید وش پنبه در هر یک هکتار، سه تن است.

خراسان شمالی سرزمین طلای سفید

قیمت وش پنبه امسال ۲۷ هزار تومان است که با توجه به قیمت مناسب پیش بینی می‌شود امسال برداشت به سرعت انجام شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

 در خراسان شمالی هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی دایر است، یک کارخانه در شهرستان اسفراین و سه کارخانه در بجنورد و چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار هستند که ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانجات از هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار تن است.

گزارش از فاطمه رستمی

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.