معاون وزیر نیرو گفت: مقرر شده است آب مورد نیاز صنایع از دریا یا تصفیه فاضلاب تامین شود تا مشکلی برای آب آشامیدنی و کشاورزی ایجاد نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، احمد حیدری معاون حقوقی، پشتیبانی و پارلمانی وزیر نیرو در نشست با استاندار بوشهر گفت: بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ۶ درصد به بخش شرب و بقیه نیز مربوط به صنعت است.

او افزود: مقرر شده است آب مورد نیاز صنایع از دریا یا تصفیه فاضلاب تامین شود تا مشکلی برای آب آشامیدنی و کشاورزی ایجاد نشود.

معاون وزیر نیرو همچنین از راه‌اندازی مرکز جهاد آبرسانی روستایی با هماهنگی قرارگاه امام حسن (ع) خبر داد که در بخش نخست ۱۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار مواجه با تنش آبی در پوشش قرارگاه، قرار می‌گیرند تا در یک تا دو سال مشکل تامین آب آن‌ها حل شود.

حیدری با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای جلوگیری از خاموشی یا حداقل شدن آن، ادامه داد: تابستان قبل میزان برق مورد نیاز ۶۲ هزار مگاوات بود که ۵۰ هزار مگاوات آن تامین و بقیه با اعمال خاموشی مدیریت شد.

به گفته او، برنامه‌ریزی شده است که برای چهار سال ۳۵ هزار مگاوات برق تولید شود که ۱۰ هزار مگاوات آن برق تجدیدپذیر (بادی و خورشیدی) به همت بخش خصوصی تولید خواهد شد.

معاون وزیر نیرو همچنین بیان کرد: ۴۰۰ طرح با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت، در دست اجرا است که برنامه‎ریزی شده تا اجرای آن‌ها در چهار سال به پایان برسد.

استاندار بوشهر گفت: سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب از زاگرس جنوبی با عبور از این استان راهی دریا می‌شود و هدر می‎رود.

احمد محمدی‌زاده افزود: انتظار داریم مطالعاتی صورت گیرد تا مهار این آب‌ها از طریق ظرفیت بخش خصوصی عملیاتی شود.

او با اشاره به اینکه بحران استان بوشهر در حوزه آب مربوط به آبیاری نخلستان‌ها است، عنوان کرد: سد‌های دالکی و خاییز برای تامین آب نخیلات شهرستان‎های دشتستان و تنگستان در دست اجرا هستند که سد خاییز اکنون ۸۵ درصد پیشرفت دارد و انتظار است تا تابستان سال آینده زمینه برای انتقال آب این سد به نخیلات تنگستان فراهم شود.

به گفته او، سد دالکی نیز به عنوان تامین کننده حدود ۲ میلیون اصله نخل شهرستان دشتستان اکنون ۳۶ درصدپیشرفت دارد.

استاندار بوشهر، با اشاره به اینکه فرازبند سد دالکی هنوز ساخته نشده است، افزود: ممکن است بر اثر یک غفلت، حادثه ایجاد شود از این رو انتظار داریم ساخت سد دالکی سرعت بیشتری گیرد زیرا ۵۰ هزار نفر در زیردست این سد زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: سدسازی ، خاموشی ، کمبود آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.