رئیس اداره میراث‌فرهنگی تربت‌حیدریه گفت: برگزاری تور‌ها به‌دلیل وجود گروه‌های تخصصی نقش زیادی در معرفی و برندسازی زعفران تربت حیدریه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: با آغاز فصل برداشت زعفران در منطقه تربت‌حیدریه و زاوه، برای بازدید گردشگران و علاقه‌مندان در قالب تور‌های گردشگری تفریحی یا علمی پژوهشی به این شهرستان برنامه ریزی شد.

او گفت: ۱۲ تور گردشگری داخلی و خارجی برای بازدید از مزارع زعفران تربت‌حیدریه و زاوه در قالب گردشگری زعفران در مهر و آبان‌ماه امسال به این شهرستان سفر کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: این گردشگران علاوه بر بازدید از مزارع زعفران و مراحل جمع‌آوری و فرآوری گل‌ها، از موزه زعفران، بزرگترین بازار گل زعفران کشور، پژوهشکده زعفران، مراحل فرآوری زعفران، شرکت‌های زعفرانی و دمنوش‌های زعفرانی  آشنا شدند.

محمدی گفت: امسال برای نخستین بار قطار گردشگری زعفران از مشهد به تربت حیدریه و جشنواره زعفران برنامه‌ریزی شد که با استقبال گسترده مدیران دفاتر و شرکت‌های گردشگری، خبرنگاران و عکاسان و مردم محلی روبرو شد.

او گفت: تعداد ۱۲ تور در گروه‌های ۵ الی ۶۰ نفره که اکثر تور‌ها داخلی و از سایر شهرستان‌های کشور و در ۲ قالب تور‌های تفریحی و تور‌های پژوهشی در تور گردشگری زعفران حضور یافتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: حضور گردشگران در شهرستان بویژه در روستا‌ها باعث رونق بومگردی‌ها و خرید مستقیم محصولات روستایی و بسته‌های سوغات از روستائیان شده است که این نوع خرید مستقیم از جوامع محلی باعث هم رضایت گردشگر و هم مردم بومی منطقه می‌شود.

راه اندازی دبیرخانه ملی گردشگری زعفران در تربت حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: دبیرخانه ملی گردشگری زعفران تا پایان امسال در محل اداره میراث فرهنگی با عضویت ادارات دولتی مرتبط با حوزه زعفران، فعالین گردشگری و تاسیسات و آژانس‌های گردشگری راه اندازی می‌شود.

او گفت: با راه اندازی این دبیرخانه امکان حضور گرشگران داخلی و خارجی در فصل پاییز برای گردشگری و دیدن مزارع زعفران تربت حیدریه آسان می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: پاییز فصل برداشت محصولات استراتژیک زعفران است که بهار گردشگری مزرعه محسوب می‌شود و با توجه به لغو محدودیت‌های سفر برای گردشگران داخلی و خارجی می‌توان از این فرصت برای تقویت اقتصاد بهره گرفت.

محمدی گفت: فصل پاییز که زمان برداشت محصول زعفران است، نقش مهمی در اقتصاد منطقه نیز دارد فرصتی ناب برای حضور گردشگران است تا هم با نحوه کشاورزی در منطقه آشنا شده و هم از این محصول به عنوان سوغات سفر بهره ببرند.

او گفت: این اداره در آینده برگزاری جشنواره‌هایی با هدف گردشگری مزرعه در زمان برداشت محصول زعفران را در برنامه حود دارد تا بامعرفی بهتر این محصول به درآمدزایی بیشتر کشاورزان هم کمک کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: توسعه گردشگری مزرعه زعفران یکی از راهکار‌های رونق اقتصادی در تربت حیدریه است و اصولا گردشگری مزرعه از شاخه‌های مهم گردشگری در دنیا و ایران است و شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه با توجه به مزارع زعفرانی که دارد می‌تواند با فعال شدن این شاخه از گردشگری موفق عمل کند.

محمدی گفت: وجود ۵ دفتر خدماتی و مسافرتی و همچنین ۱۷ اقامتگاه بوم‌گردی در روستا‌های هدف گردشگری یک زیرساخت مهم برای جذب گردشگر است و هم اکنون ۹ اقامتگاه بوم گردی در تربت حیدریه و ایجاد ۸ اقامتگاه بوم گردی جدید نیز در دست اقدام است.

انتهای پیام/ا. غ.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
بسیار کار جالبی هست که چند وقتی است اجرا می شود
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۱۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
تورهای گردشگری زعفران می تواند در رونق روستایی موثر باشد