مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: پس از عبور از مصائب شیوع کرونا، محور‌های جدید گردشگری نهضت جنگل در این استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعود حلاج‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با گرامیداشت یکصدمین سالروز شهادت سردار آزادیخواه این استان گفت: میرزا کوچک خان از برجسته‌ترین شخصیت‌های دینی و سیاسی کشور بود که همواره الهام‌بخش مردم است.

او به اقدامات انجام شده در خصوص معرفی میراث میرزا کوچک خان اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تصمیمات جلسه مشترک با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقرر شد با عبور از مصائب ناشی از شیوع ویروس کرونا، محور‌های جدید گردشگری نهضت جنگل راه‌اندازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: گردشگری نهضت جنگل برای آشنایی هرچه بیشتر گردشگران با فرهنگ مقاومت گیلان در محل‌هایی از استان که موجب شکل گیری این نهضت شده است، راه‌اندازی می‌شود.

حلاج‌پور همچنین به مرمت خانه موزه میرزا کوچک خان در محل استادسرای رشت با همکاری شهرداری رشت در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: موزه نهضت جنگل در این بنا راه‌اندازی شده است.

او یادآور شد: همچنین با همکاری اداره کل پست استان گیلان، آثار ارزشمندی از نهضت جنگل در موزه پست رشت به نمایش عموم گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همچنین به قرارگیری آثار به جا مانده از نهضت جنگل از جمله خانه حسن کسمایی به عنوان یکی از یاران میرزا در این استان اشاره کرد.

حلاج‌پور با بیان اینکه این خانه تاریخی در محله بیستون رشت واقع شده و در حال حاضر به عنوان موزه باستان شناسی و مردم‌شناسی این شهر مشغول به فعالیت است، گفت: عملیات مرمت و بهسازی این بنا با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه اطلس میراث میرزا کوچک با تلاش پژوهشگران در حال گردآوری است، اظهار امیدواری کرد: با همکاری هرچه بیشتر محققان و کارشناسان نهضت جنگل و با گردآوری این مجموعه ارزشمند، اداره کل میراث فرهنگی گیلان در کنگره جهانی میرزا کوچک خان که سال آینده برگزار خواهد شد، نقش پررنگی ایفا کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.