پنجمین جشنواره تئاتر استانی اروند با معرفی نمایش های« پرواز به تاریکی» از آبادان و «فصلی برای شکستن استخوان ها» از خرمشهربه کار خود پایان داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر استانی اروند با حضور محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند،قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر، قدرت اله طمیمیان معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، رضا مردانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، آقایان فرهاد قائمیان، اکبر سعیدی و حسن عابدی داوران این جشنواره،امیر حسین افتخاری دبیر جشنواره و جمعی از دیگر مسئولین و هنرمندان در سالن همایش های سازمان منطقه آزاد اروند،  با اعلام نفرات برتر به کار خود پایان داد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند ضمن خرسندی از  کنار هم بودن اهالی هنر تئاتر بعد از دوسال همه گیری ویروس کرونا، اظهار داشت: پس از دو سال که کرونا بخش زیادی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مان را کند و یا متوقف کرده بود، پنجمین جشنواره استانی تئاتر اروند را پس از طی مراحل مختلف برگزار کردیم و امروز به پایان آن رسیدیم.

قدرت اله طمیمیان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در تعریف هنر تئاتر، گفت: ایشان تعریف بسیار زیبایی از هنر تئاتر دارند و می فرمایند؛ ظریف ترین و لمس نکردنی ترین احساسات و عواطف بشری را هنر تئاتر و بازیگری خوب در نمایش می تواند ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد:هنوز ویژگی های هنر ارزشمند تئاتر آنطور که باید و شاید نتوانسته در جامعه جای خود را باز کند و معرفی شود که همه در این موضوع سهم داریم و باید نقش خود را در جایگاهمان درست ایفا کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در توضیح آثار رسیده به دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند، افزود: ۲۶ اثر در مجموع به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۸ اثر به مرحله بازبینی رسید و پس از بررسی کمی و کیفی توسط داوران این بخش، در نهایت ۸ اثر برای حضور در جشنواره انتخاب شدند.

فرهاد قائمیان به نمایندگی از داوران پنجمین جشنواره تئاتر استانی اروند خطاب به گروه های تئاتری منطقه، گفت: اگر امنیت و آسایشی در کشور داریم به خاطر ایثارگری ها و شهادت بزرگانی است که بویژه در شهرستان های آبادان و خرمشهر ایستادگی و مقاومت کردند تا امروز ما با آرامش به زندگی و هنر تئاتر برسیم.

او از مسئولین خواست که سالن های نمایش منطقه را در شأن هنرمندان تجهیز کنند و افزود: اگر تئاتر بعد از دو سال تعطیلی زنده است به خاطر هنرمندانی است در هر شرایط حضور دارند و فعالیت می کنند.

داور پنجمین جشنواره تئاتر استانی اروند در ادامه به ارائه ایده از سوی هنرمندان به مسئولین منطقه گفت و تصریح کرد: اینجا منطقه بسیار پر ظرفیتی از ایده های ناب در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و... است.

فرهاد قائمیان در بخش دیگری از سخنانش، گفت: نمایش منتخب صرفا جهت اعلام به دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است و قرار است دبیرخانه این نمایش ها را باز بینی کند و نظر نهایی را ارائه دهند.

آراء هیأت داوران پنجمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند

۱- بروشور:

هیأت داوران در این بخش هیچ انتخابی ندارد

۲- طراحی لباس:

در این بخش هیأت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از طراحان لباس ذیل تقدیر بعمل آورد:

الف آقایان شهرام پورعسگر و علی عباسیه برای طراحی لباس نمایش «زامبی»

ب: زینب حقیقت و احسان بنی طرفی برای طراحی لباس نمایش «موسی پیامبر»

۳- طراحی گریم:

هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحی گریم را اهدا نمود به فاطمه اعزاری طراح گریم نمایش «فصلی برای شکستن استخوان ها»

۴- موسیقی:

هیأت داوران در این بخش هیچ انتخابی نداشت

۵- طراحی صحنه و نور:

در این بخش هیأت داوران یک برگزیده و یک تقدیر داشت:

لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد به ابوالفضل بالود طراح صحنه نمایش «فصلی برای شکستن استخوان ها»

هیأت داوران تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی را اهدا نمود به طراحان نور و صحنه نمایش «موسی پیامبر» خانم زینب حقیقت و احسان بنی طرفی

بازیگری:

در بخش بازیگری هیأت داوران در ابتدا از بازیگران خردسال شرکت کننده در جشنواره با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر بعمل آورد: امیرحسین دریس برای بازی در نمایش «موسی پیامبر» و آقایان دانیال آبیار، نادر مهران و خانم بنین عباسیان زاده برای بازی در نمایش «زمین سرخ است»

۶- بازیگری زن:

هیأت داوران در بخش بازیگری زن یک برگزیده و ۳ تقدیر داشت

تقدیرها:

از سوی هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد به خانم ها:

زینب حقیقت برای بازی در نمایش‌های «موسی پیامبر» و «زامبی»

مرجان بنی سعید برای بازی در نمایش «گودو از شط می‌آید»

آمنه پورحسینی برای بازی در نمایش «فصلی برای شکستن استخوان ها»

هیأت داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را اهدا نمود به خانم وفا رشیدی برای بازی در نمایش «پرواز به تاریکی»

۷- بازیگری مرد:

در این بخش هیأت داوران یک برگزیده و ۳ تقدیر داشت.

لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شده به آقایان:

مسعود بغلانی برای بازی در نمایش «فصلی برای شکستن استخوان ها»

شهرام پورعسگر برای بازی در نمایش «زامبی»

محمد جواد سلمی نژاد برای بازی در نمایش «موسی پیامبر»

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش از سوی هیأت داوران اهدا شد به سهراب بنایی برای بازی در نمایش «پرواز به تاریکی»

۸- نمایشنامه نویسی:

در این بخش هیأت داوران یک تقدیر و یک برگزیده داشت

لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش نمایشنامه نویسی اهدا شد به آقایان شهرام پورعسگر و علی عباسیه برای نگارش نمایشنامه «زامبی»

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش از سوی هیأت داوران تقدیم شد به آمنه پورحسینی و پژمان مهراب پور برای نگارش نمایشنامه «فصلی برای شکستن استخوان ها»

۹- کارگردانی:

سه تقدیر و یک برگزیده رأی هیأت داوران در این بخش بود:

تقدیرها:

لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد به:

احمد مسافری برای کارگردانی نمایش «زمین سرخ است»

زینب حقیقت و احسان بنی طرفی برای کارگردانی «موسی پیامبر»

فربد نوایی فر و وفا رشیدی برای کارگردانی نمایش «پرواز در تاریکی»

و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی جشنواره اهدا شد به پژمان مهراب پور برای کارگردانی نمایش «فصلی برای شکستن استخوان ها»

۱۰- کار‌های برگزیده:

هیأت داوران پنجمین جشنواره تئاتر استانی اروند نمایش‌های ذیل را بدون اولویت به دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی فجر معرفی نمود:

نمایش «فصلی برای شکستن استخوان ها» از شهرستان خرمشهر به کارگردانی پژمان مهراب پور

و «پرواز به تاریکی» از شهرستان آبادان به کارگردانی فربد نوایی فر و وفا رشیدی

هیأت داوران پنجمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند ،فرهاد قائمیان، اکبر سعیدی و حسن عابدی بودند.

گفتنی است در حاشیه این رویداد از پوستر همایش ۹۰ روز تئاتر اروند، دی- بهمن در آبادان-خرمشهر- مینو شهر و اروندکنار نیز رونمایی شد و از خانواده شهید منصور عطشانی نیز تقدیر بعمل آمد.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.