شرکت کوالکام در حال ساخت تراشه‌ های ۵ نانومتری ARM برای لپ تاپ‌ های ویندوزی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از انگجت؛ کوالکام در حال گسترش مجموعه تراشه‌های مبتنی بر ARM خود برای ویندوز و کروم بوک با پلتفرم‌های اسپندراگون ۸cx Gen ۳ و ۷c+ Gen ۳ است. همچنین این شرکت قصد دارد دستگاه‌های بازی دستی را با استفاده از تراشه Snapdragon G۳x Gen ۱ نیرومند کند. به گفته کوالکام، اسنپدراگون ۸cx Gen ۳ براساس نسل ۲ سال گذشته ساخته شده و اولین پلتفرم رایانه شخصی ۵ نانومتری است که باعث بهبود و بهینه سازی گره فرآیند ۵ نانومتری می‌شود. همچنین این تراشه می‌تواند سطوح مصرف انرژی مشابه Gen ۲ را حفظ کند.

گفته می‌شود که این پلتفرم همراه با اتصال ۵G و WiFi ۶/۶E، عمر باتری چند روزه، عملکرد‌های دوربین و صدا ارتقا می‌دهد و امنیت تراشه را ارائه می‌کند. سیستم‌هایی با تراشه ۸cx Gen ۳ می‌توانند از «۲۹+ TOPS شتاب هوش مصنوعی» استفاده کنند که به ادعای کوالکام سه برابر عملکرد پلتفرم رقابتی پیشرو است. (شتاب هوش مصنوعی می‌تواند کار‌هایی مانند تشخیص چهره و تاری پس زمینه در تماس‌ها را سرعت بخشد.) علاوه بر این، Snapdragon ۸cx Gen ۳ از کیفیت دوربین تا ۴K HDR و حداکثر چهار دوربین پشتیبانی می‌کند.

تراشه پنج نانومتری

کوالکام می‌گوید ۸cx Gen ۳ به لطف پردازنده گرافیکی Adreno تا ۶۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های نسل قبلی در طی کار‌هایی که نیاز به پردازنده گرافیکی دارند، ارائه می‌کند. همچنین این پلتفرم بهینه‌سازی شده تا به مردم اجازه دهد تا ۵۰ درصد بیشتر از پلتفرم‌های رقیب بازی کنند.

تراشه کوالکام Snapdragon ۷c+ Gen ۳

براساس گزارش‌ها اسپندراگون  ۷c+ Gen ۳،  برای رایانه‌های شخصی و کروم بوک‌های سطح پایه طراحی شده و تنها شش ماه پس از نسل قبلی خود معرفی شد. افزون بر این اسپندراگون  ۷c+ Gen ۳ می‌تواند از Wi-Fi ۶ و ۶E پشتیبانی کند. کوالکام می‌گوید که پلتفرم ۶ نانومتری ۷c Gen ۳ تا ۴۰ درصد عملکرد CPU و تا ۳۵ درصد عملکرد گرافیکی را نسبت به چیپست‌تراشه‌های نسل قبلی بهبود می‌بخشد.

ماشین‌های ویندوز مبتنی بر ARM دقیقاً دنیا را روشن نکرده‌اند و باید دید که آیا کوالکام می‌تواند به ویندوز روی پلتفرم اسپندراگون کمک کند تا با جدیدترین و قدرتمندترین گزینه‌های خود به سمت پیشرفت حرکت کند یا خیر. انتظار می‌رود دستگاه‌هایی با تراشه‌های Snapdragon ۸cx Gen ۳ و ۷c+ Gen ۳ در نیمه اول سال ۲۰۲۲ معرفی شوند.

اسپندراگون7c

برای نشان دادن این پلتفرم، Razer با کوالکام روی یک کیت توسعه دهنده بازی دستی که از امروز از طریق وب سایت Razer در دسترس توسعه دهندگان است، همکاری کرد. این دستگاه دارای صفحه نمایش ۶.۶۵ اینچی OLED ۱۲۰ هرتزی با پشتیبانی ۱۰ بیتی HDR، بلندگو‌های چهار طرفه و کنترلر داخلی است. این دستگاه حتی می‌تواند برای پخش زنده که شامل فید‌های صوتی و تصویری از پخش‌کننده‌ها می‌شود، استفاده شود، زیرا دارای دوربین ۱۰۸۰p ۶۰ فریم بر ثانیه و میکروفون دوگانه است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار