یک روزنامه عبری اذعان کرد که رژیم صهیونیستی با مجموعه‌ای از مشکلات گریبانگیر است که در آینده نزدیک به چالش‌های وجودی برای آن تبدیل خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه عبری «معاریو» نوشت رژیم صهیونیستی با مجموعه‌ای از مشکلات گریبانگیر است که در آینده نزدیک به چالش‌های وجودی آن تبدیل خواهد شد. بر همین اساس نیاز است کشمکش‌های سیاسی داخلی یا به تعبیری جنگ داخلی پایان یابد تا از هم نپاشد.

عدنان ابوعامر در گزارشی در پایگاه اینترنتی عربی ۲۱ نوشت که رژیم اشغالگر صهیونیستی توان نظامی و ظرفیت عملیاتی فزاینده‌ای دارد که می‌تواند کشور‌های عربی پیرامون را تهدید کند، اما در عین حال با مجموعه‌ای از چالش‌های امنیتی و نظامی مواجه است که آن را در وضعیت نگرانی و ناپایداری قرار می‌دهد.

هرچند اشغالگران در بسیاری موارد این تهدید‌ها را در نهایت بزرگنمایی نشان می‌دهند تا همچنان بتوانند از آمریکا باج خواهی کنند، اما این موضوع به دور از واقعیت نیست؛ حتی اگر نسبی باشد.

در این جا می‌توان از زنجیره‌ای از تهدید‌های نظامی و چالش‌های امنیتی سخن گفت که هر از گاهی در محافل امنیتی، نظامی و سیاسی به شدت بحث برانگیز می‌شود، زیرا اشغالگران آمادگی رو به رو شدن با آن‌ها و درگیر شدن را بدون هشدار قبلی ندارند.

یتسحاق بن نیر نویسنده اسرائیلی در یادداشتی در روزنامه عبری «معاریو» که این پایگاه آن را ترجمه کرده است، نوشت: اسرائیل با مجموعه‌ای از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند که در آینده نزدیک به چالش‌های وجودی تبدیل خواهد شد. شرایط کنونی اقتضا می‌کند اسرائیلی‌ها از ادامه دادن کشمکش‌های سیاسی داخلی دست بکشند و به آنچه که می‌توان آن را جنگ داخلی توصیف کرد که به تجزیه اسرائیل منجر خواهد شد، پایان دهند و فقط چالش‌های وجودی را پیش رو قرار دهند. مهمترین تهدید‌ها علیه اسرائیل - که از آن‌ها به عنوان تهدید‌های وجودی یاد می‌شود و اسرائیل پیش از این هرگز با آن‌ها رو به رو نبوده است- تهدید هسته‌ای ایران است که به اوج رسیده است. هرچند در ۱۰ سال گذشته بنیامین نتانیاهو و یوسی کوهن به طرق مختلف با این تهدید مقابله کردند، اما برای از بین بردن آن هیچ ساختاری ترسیم نشد، هیچ راهبرد قاطعی اجرا نشد و در مقابل، این موضوع در چند دهه اخیر به واسطه اولویت‌های داخلی و بین المللی به حاشیه کشانده شد.

در خصوص چالش ناشی از ایران، محافل اسرائیلی درباره آنچه که آن را «باز کردن دیرهنگام چشمان به روی این بحران جهانی» توصیف می‌کنند، ابراز نگرانی می‌کنند. هرچند پشت سر هم هشدار‌هایی داده شده، اما همچنان خواب‌ها عمیق است؛ به ویژه این که این بحران با ظهور تهدید ناشی از ادامه شیوع همه گیری کرونا همزمان شد و بر همه متغیر‌ها در اسرائیل تاثیر منفی گذاشت تا این که علم «کنار آمدن با این همه گیری» پیدا شد به این امید که یک برنامه منظم برای مقابله با گسترش دامنه خسارات جمعی تدوین و اجرا شود.

اسرائیلی‌ها از نکته‌ای سخن می‌گویند که آن را فاجعه آشکار در سیاست بین الملل در نتیجه ائتلاف‌های خطرناک می‌دانند. مانند ائتلاف چین و ایران و چه بسا ائتلاف با روسیه، ترکیه و کره شمالی. اعضای این ائتلاف‌ها احتمالا از نقطه ضعف آمریکا در دوره بایدن استفاده می‌کنند. نقطه ضعف او این است که اصرار دارد فقط از سازوکار‌های دیپلماتیک و آشتی جویانه استفاده کند؛ هرچند با واقعیت سازگار نباشد. این اتفاق می‌تواند ترامپِ راستگرای افراطی و احمق را به قدرت بازگرداند و این اتفاق به معنای آغاز مجدد جنگ‌های منطقه‌ای و حملات خصمانه است.

محافل اسرائیلی پیش بینی می‌کنند در یک دهه آینده ترس و وحشت‌هایی که رژیم صهیونیستی هم اکنون تلاش می‌کند برای آن‌ها آماده شود، افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار