فوق تخصص عفونی کودکان گفت: بیماری‌های عفونی و ویروسی دهان در بین کودکان شایع است و بهتر است که والدین، آن‌ها را بشناسند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مائده جعفری فوق تخصص عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حفره دهان دارای باکتری‌های گوناگون هوازی و بی هوازی است.

او افزود: در شیرخواران زیر یک سال احتمال عفونت‌های فرصت طلب مثل قارچ‌ها (کاندیدا) وجود دارد که به صورت ضایعات سفید رنگ چسبناک در ناحیه داخلی دهان و روی زبان وجود دارد.

فوق تخصص عفونی کودکان بیان داشت: ضایعات قارچی معمولا دردناک نیستند، ولی ممکن است باعث ناراحتی شیرخواران و کاهش مصرف شیر به وسیله نوزاد یا شیرخوار شود که باید به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب ضد قارچ شروع شود.

او تصریح کرد: در کودکان احتمال پوسیدگی دندان شیری و دائمی به علت بهداشت ضعیف دهان و دندان وجود دارد و گسترش پوسیدگی دندان منجر به تشکیل آبسه دندان می‌شود که معمولا علت باکتری‌ها هستند و نیاز به شروع درمان آنتی بیوتیکی دارند.

جعفری بیان داشت: عفونت‌های ویروسی در کودکان می‌توانند با ضایعات دهانی همراه باشند، آنتروویروس‌ها با تب و ضایعات آفتی دردناک دهان بیشتر ناحیه ته حلق می‌توانند ظاهر شوند؛ گاهی نیز همراه با ضایعات پوستی هستند.

او تصریح کرد: ویروس هرپس (مرتبط با تب خال) در بچه‌ها در قسمت جلوی دهان نوک زبان و روی لثه ها، ضایعات تاولی دردناک همراه با تب بالا حتی تا ۴۰درجه سانتی گراد ایجاد می‌کند و این کودکان معمولا بوی بد دهان دارند که به علت درد ضایعات تاولی حتی امکان بلع آب دهان وجود ندارد؛ این کودکان آبریزش از دهان دارند و این بیماری معمولا طی چند روز حتی بدون درمان هم برطرف می‌شود.

جعفری گفت: در صورت کنترل نکردن تب کودک و یا تمایل نداشتن او به نوشیدن و خوردن و وجود ضایعات شدید حتما باید کودک به وسیله پزشک ویزیت شود و در صورت صلاحدید درمان ضدویروس شروع شود.

او افزود: در مورد عفونت قارچی توصیه به درمان به موقع و مراجعه به پزشک و تجویز داروی مناسب می‌شود که در صورت اقدام به موقع طی هفت روز مصرف قطره ضد قارچ بهبودی حاصل می‌شود.

فوق تخصص عفونی کودکان بیان داشت: آبسه دندان نیز نیاز به تجویز آنتی بیوتیک مناسب دارد و پس از برطرف شدن آبسه مراجعه به دندانپزشک برای رفع پوسیدگی دندان و عامل زمینه‌ای توصیه می‌شود؛ رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از مسواک حداقل دو بار در روز بعد از صبحانه و شام و استفاده از نخ دندان قبل از مسواک در شب توصیه می‌شود.

او تصریح کرد: بعد از مصرف مایعات شیرین یا آب میوه و شیر توصیه می‌شود برای خنثی شدن محیط دهان، دهان را با آب شست و شو دهید.

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: بیماری‌های ویروسی دهان معمولا کمتر از هفت روز خود به خود برطرف می‌شوند و بدون درمان معمولاً برطرف می‌شوند و در صورت بروز تب در کودک، توصیه می‌شود از آب و مایعات بیشتر استفاده شود تا تب کودک کنترل شود.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار