لطیفی گفت: هم اکنون ۱۶ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور فعال هستند که یک دستگاه از آنها تولید داخلی است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، لطیفی، سخنگوی گمرک ایران تصریح کرد: بعد از تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، تیم شهید فخری زاده در وزارت دفاع با اقدام جهادی مبادرت به ساخت ایکس ری کردند.

او ادامه داد: در ۵ سال گذشته تجهیز گمرکات در دستور کار قرار گرفت و ۱۶ دستگاه ایکس ری فعال شد که ۱۳ دستگاه نمونه خارجی بود و یک دستگاه هم داخلی بوده است.  قراردادی  با تولیدکنندگان داخلی برای تولید ۳ دستگاه ایکس ری بسته شده است.

لطیفی  در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت: هم‌اکنون ایران جزو ۶ کشور تولیدکننده دستگاه ایکس‌ری است.

سخنگوی گمرک ایران بیان کرد:  با توجه به آنکه بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز داریم و کنترل کالا‌های وارداتی و صادراتی از مرز بسیار دشوار است، وجود دستگاه ایکس‌ری برای صادرات و واردات امن‌تر است.

لطیفی با اشاره به بحث ترانزیت کالا گفت: در قرن ۲۱ گمرکات و سازمان‌های مستقر در مرز نباید باعث ایستایی شوند، به همین دلیل باید هم حاکمیت و هم سرعت اعمال شود و این امر زمانی تحقق می‌یابد که تکنولوژی به کمک ما بیاید.

سامانه جامع تجارت تا پایان سال اجرایی می شود

در ادامه برنامه شیرازیان، مدیر سامانه جامع تجارت گفت:  سامانه جامع تجارت فعالیت خود را از سال ۹۵ آغاز کرد و از سال گذشته روند پیگیری ها برای تکمیل این سامانه تسریع شد.

او افزود: سامانه جامع تجارت یک سامانه فرابخشی است و تکمیل آن، به همکاری تمام دستگاه ‎های حوزه تجارت داخلی و خارجی نیاز دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از این سامانه هنوز تکمیل نشده است گفت: تا پایان سال بخش های باقی مانده از سامانه جامع تجارت تکمیل خواهد شد و اجرایی می شود.

در ادامه برنامه عزیز نژاد کارشناس بازرگانی گفت: سامانه جامع تجارت کلاف سردرگمی شده که متولی مشخصی ندارد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی شده تا این سامانه را به سرانجام برساند اما پاسخگویی برای عدم انجام کار وجود ندارد.

او افزود: یک نهاد فراقوه ای لازم است تا دستگاه ها را ملزم به اتصال به این سامانه کند و  این سامانه به طور کامل اجرایی شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: هدف قانونگذار از این سامانه، رصد کل جریان کالا و خدمات در کشور از بدو ورود و تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد، است.

عزیز نژاد گفت: تکمیل سامانه جامع تجارت در کنار سامانه جامع مالیات می تواند به رشد و تسهیل تجارت در کشور کمک کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار