رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: خشکسالی‌های پیاپی در بیشتر کانون‌های گرد و غبار به گونه‌ای است که وضعیت کانون جنوب شرق در آستانه خیزش گرد و غبار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی بنی‌عگبه رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: با توجه به کم‌بارشی پارسال و نبود بارش موثر در امسال، احتمال فعال شدن کانون‌های گرد و غبار خوزستان به ویژه کانون جنوب شرق اهواز زیاد است.

او با بیان اینکه در حال حاضر تمام سطح خاک خشک است و علوفه‌های این کانون‌ها از بین رفته‌اند بنابراین با وزش باد، بسیاری از کانون‌ها فعال می‌شوند و برای پایداری نهال‌های کشت‌شده در کانون فوق بحرانی جنوب شرق اهواز باید آب مورد نیاز تامین شود، اما در سال‌های اخیر با کاهش نزولات جوی، بسیاری از نهال‌های کشت‌شده در معرض تنش آبی بسیار شدید قرار گرفته‌اند یا از بین رفته‌اند.

بنی‌عگبه بیان داشت: از بهار امسال تاکنون، تالاب‌های منصوره و شریفه که در این منطقه قرار دارند، آورد آب مناسبی نداشته‌اند. از طرف دیگر، دمای محیط شدید بود و اکنون تقریبا بستر این تالاب‌ها در جنوب شرق اهواز خشک است و اکنون وضعیت کانون جنوب شرق اهواز به گونه‌ای است که آستانه خیزش گرد و غبار از ۱۱ متر به ۶ متر رسیده است. حساسیت کانون‌ها تا حدی بالا رفته که ممکن است با کمترین وزش باد، هر آن ریزگرد‌ها خیزش کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز تصریح کرد: با توجه به فاصله کم کانون جنوب شرق گرد و غبار با اهواز، بر اساس سرعت باد تنها نیم تا یک ساعت پس از وزش باد اهواز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ البته با توجه به اینکه کانون‌های گرد و غبار در شرق اهواز هستند، باد‌های شرق به غرب اهواز را تحت تاثیر قرار می‌دهند در حالی که اکثر باد‌ها غرب به شرق هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.