یک منتقد سینما تأکید کرد که آسان شدن فیلمسازی باعث شده تولید فیلم‌های مستند با سرعت و سهولت بیشتری پیش برود.

حمیدرضا مدقق منتقد سینما و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر و تحول در فیلمسازی در حوزه سینمای مستند گفت: سینمای مستند به اندازه تحولات سایر قالب‌های سینمایی در ایران و جهان دستخوش تغییر شده است؛ برای مثال تحولاتی از نظر فنی، دیجیتال شدن و مجموع اتفاقاتی که در حوزه سخت‌افزاری سینما افتاده است بر سینمای مستند تأثیرگذار بوده‌اند. از طرف دیگر آسان شدن فیلمسازی باعث شده که تولید فیلم‌های مستند با سرعت و سهولت بیشتری پیش رود و کمیت اینگونه فیلم‌ها در ایران افزایش یابد.

مدقق تأکید کرد: همه‌گیر شدن فضای اینترنت باعث شده تحقیقات نیز راحت‌تر انجام گیرند. در نتیجه می‌بینیم مستند‌هایی که مبتنی بر تحقیق و پژوهش هستند بیشتر شده‌اند. دسترسی بیشتر به آرشیو‌ها از جمله آرشیو‌های فیلم، صدا، عکس و ... باعث شده است که ما با مستند‌هایی روبرو شویم که از نظر بصری نیز غنی‌تر باشند. نگاه نسل جوان با قدیمی‌تر‌ها متفاوت است که در محتوای مستند‌های زندگینامه‌ای، حیات‌وحش و ... این تفاوت را شاهد هستیم.

مجری برنامه «شهر فرهنگ» درباره مستند‌های مصاحبه‌محور عنوان کرد: یکی از قالب‌ها و عناصر مورد استفاده در مستند، مصاحبه است که اگر به درستی استفاده شود اشکالی ندارد؛ اما اگر قرار باشد مستند را به دام تکرار بیندازد، از ریتم کار بکاهد و کارگردان و تدوینگر دچار افراط در این زمینه شوند طبعا روند مطلوبی نیست، اما نمی‌توانیم بگوییم که چون این قالب تکراری شده، نباید دیگر از آن استفاده کرد.

این منتقد سینما درباره اکران فیلم‌های مستند گفت: با هر اتفاقی که در حوزه سینمای مستند به اکران کمک کند، موافقم. کم‌تر شاهد اکران فیلم‌های کوتاه و مستند در سالن‌های سینما هستیم و اغلب این آثار در فضای مجازی، تلویزیون و وی‌او‌دی به نمایش درمی‌آیند. اگر فیلم‌های مستند ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار باشند که بتوانند در چرخه اکران قرار بگیرند، اتفاق بسیار خوبی ا‌ست.

او درباره تنوع در سینمای مستند گفت: فیلمسازان مستند، از نظر فرم و محتوا، باید فرصت نوآوری داشته باشند، جای مستند‌های سیاسی که نمونه‌های خوب آن را شاهد بوده‌ایم خالی است، فیلمسازان می‌توانند این جرعت را داشته باشند که به این حوزه بیشتر وارد شوند و نهاد‌های تصمیم‌گیر نیز باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهند تا به اینگونه مستندهاپرداخته شود.

مدقق در پایان تاکید کرد: باید توجه بیشتری بر پژوهش فیلم‌های مستند شود؛ مستندی که اطلاعات آن کافی نباشد، نمی‌تواند اثری قوی از خود نشان دهد. از طرف دیگر توجه بیشتر به اقوام و مستند‌های بوم‌شناسی که نمونه‌های خوب آن را در جشنواره‌های مختلف شاهد بوده‌ایم نیز می‌تواند راه را باز کند و باعث تنوع بیشتری در آثار مستند ایران باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
همه مردم موظفن از هر چیز جالبی که میبینن فیلمبرداری کنن و بذارن تو اینترنت من خودم تو حوض وسط پارک لاله یه موجودی رو دیدم که عین یه آشغال تیکه تیکه بود و داشت کف حوض حرکت میکرد دارم روزی صد بار به خودم فحش میدم چرا ازش عکس و فبلم نگرفتم که بتونم حرفمو ثابت کنم
آخرین اخبار