تسلیمی طهرانی گفت: تکثر دیدگاه‌ها در سینمای مستند به غنای آثار تولید شده در این حوزه می‌انجامد.

رضا تسلیمی، فعال فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر سینمای مستند در به تصویر کشیدن مسائل فرهنگی گفت: سینمای مستند یکی از نیازهای امروز جوامع بشری است. این سینما می‌تواند در به تصویر کشیدن موضوعات و مسائل اجتماعی و فرهنگی از نقش برجسته‌ای برخوردار باشد و آنها را به خوبی توصیف و تبیین کند. این سینما می‌تواند به شناخت عمیق‌تر جوامع، سبک‌های زندگی، فرهنگ‌ها، گروه‌ها و... یاری رساند و آنها را در معرض دید اعضای جامعه قرار دهد. این امر می‌تواند آگاهی عمومی از فرهنگ‌های گروهی، طبقاتی، قومی، مذهبی و... را افزایش دهد و موجب ارتقای فهم و همدلی اجتماعی شود. همچنین این سینما می‌تواند به درک و فهم بهتر این موضوعات از سوی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان فرهنگی - اجتماعی‌ یاری رساند و از این طریق در تقلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی موثر باشد.

وی درباره عمومی تر شدن سینمای مستند و جذب مخاطبان تازه برای این سینما گفت: یکی از مواردی که می‌تواند موجب جذب مخاطبان گسترده‌تر شود گسترش حوزه موضوعی فیلم‌های مستند است. این مستندها می‌توانند بر موضوعات روزمره، شهری و... تمرکز کنند و واقعیت‌های زندگی انسان‌ها و تعاملات اجتماعی آنها در زندگی روزمره را به تصویر بکشند. مستندسازی مردم نگارانه یکی از روش‌های تحقیق در مردم شناسی است که مردم شناسان به کمک آن فرهنگ‌ها و شیوه‌های زندگی گوناگون را توصیف می‌کنند و به نمایش می‌گذارند؛ در این مستندها، انسان‌های واقعی که با مسائل اجتماعی چون فقر، بیکاری، ترافیک، آلودگی هوا، مسائل محیط زیستی، اعتیاد و... درگیر هستند و هر روز با آنها مواجه می‌شوند به تصویر کشیده می‌شوند. من فکر می‌کنم، هرچه فیلم‌های مستند به زندگی روزمره و وقایع اجتماعی و فرهنگی انسان امروز نزدیک‌تر شوند از مخاطبان گسترده‌تری برخوردار خواهند شد.

این جامعه‌شناس درباره لزوم برگزاری جشنواره‌ها و ایجاد بستر گفت‌وگو برای سینماگران گفت: جشنواره‌ها معمولا مکانی برای جمع شدن هنرمندان و تبادل آراء و اندیشه‌ها هستند و از این جهت از سهم مهمی در ارتقای کیفیت و کمیت فیلم‌های مستند برخوردارند. اگر در جشنواره‌ها در مورد موضوعات، مفاهیم و اندیشه‌های مطرح در فیلم‌ها بحث و گفت‌وگو شود و فیلم‌های موجود مورد نقد و بررسی آگاهانه و اندیشمندانه قرار گیرند قطعا افق‌ جدیدی به روی فیلم‌های مستند گشوده خواهد شد. مهم است در سینمای مستند از زوایا و دیدگاه‌های مختلف به موضوعات پرداخته شود. هر فرد نگاه ویژه‌ای به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و... دارد و اگر فضایی ایجاد شود که این نگاه‌های متمایز طرح شوند ما با تنوعی از روایت‌ها در مورد موضوعات واحد مواجه خواهیم بود و این تکثر دیدگاه‌ها می‌تواند بر غنای سینمای مستند اضافه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار