متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند سویه جدید کشف شده در آفریقای جنوبی احتمالا از دلتا که شایع‌ترین سویه کووید ۱۹ محسوب می‌شود، خطرناک‌تر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میرر، با گذشت نزدیک به دو سال از همه گیری کرونا در جهان، مقامات بهداشتی امیدوار بودند بتوانند به این همه گیری پایان دهند اما شناسایی سویه جدید و جهش یافته کووید ۱۹ در آفریقای جنوبی موسوم به اُمیکرون بار دیگر باعث تشدید نگرانی‌ها درباره این همه گیری شده است.

محققان می‌گویند احتمالا اُمیکرون بسیار خطرناک‌تر از سویه دلتاست و قابلیت انتقال بیشتری نسبت به سایر سویه‌ها دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد اُمیکرون که نخستین بار در بوتسوانا مشاهده شده در آفریقای جنوبی ظهور کرده است و متاسفانه این سویه در بخش شاخک پروتئینی که به وسیله آن به سلول چسبیده و آن را بیمار می‌کند ۳۲ جهش داشته است.

هم اینک اُمیکرون در چند کشور جهان مشاهده شده که تمامی موارد با کشور‌های حوزه جنوبی آفریقا در ارتباط بوده است. تنها مورد مشاهده شده در هنگ کنگ به تازگی از سفر به آفریقای جنوبی بازگشته بود. متخصصان می‌گویند همین امر هشداری است که به احتمال فراوان این ویروس از طریق مسافرت به مناطق بیشتری از جهان سرایت کرده است.

آنتونی فائوچی، متخصص بیماری‌های عفونی و مشاور بهداشتی کاخ سفید اعلام کرد گرچه تاکنون سویه اُمیکرون در آمریکا مشاهده نشده است، اما احتمال آنکه این ویروس به ایالات متحده رسیده باشید وجود دارد و نباید از این موضوع شگفت زده شد.

متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند جهش‌های متعدد سویه اُمیکرون احتمال دارد به آن اجازه مقاومت در برابر واکسن را داده و باعث ناکارآمدی سیستم ایمنی شود.

دکتر تام پیکاک، استاد ویروس شناسی دانشگاه سلطنتی لندن ظهور سویه جدید اُمیکرون را وحشتناک خواند و تاکید کرد: جهش‌های رخ داده در این سویه بسیار خطرناک است. فراموش نکنید که گونه دلتا که هم اینک شایع‌ترین سویه کروناست تنها ۱۶ جهش داشت، اما جهش‌های متعدد اُمیکرون می‌تواند این سویه را خطرناکتر از دلتا کند.

هم اینک چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا، بریتانیا و بلژیک از مشاهده شدن سویه اُمیکرون در خاک خود خبر داده اند. دانشمندان در حال بررسی میزان مقاومت این ویروس در برابر واکسن و سایر روش‌های درمانی کرونا هستند. سازمان جهانی بهداشت قرار است به زودی گزارش نهایی خود را در این باره ارائه کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار