استفاده از آنتی بادی مونوکلونال برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

متخصصان آمریکایی می‌گویند می‌توان از آنتی بادی مونوکلونال حتی پیش از ابتلا به کووید ۱۹ استفاده کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب آر سی، بیش از یک سال از کشف واکسن کرونا می‌گذرد. هم اینک مقامات بهداشتی به مردم توصیه می‌کنند برای کنترل همه گیری کرونا حتما واکسن دریافت کنند. با این حال، واکسن نمی‌تواند در برخی افراد ایمنی لازم را ایجاد کند.

متخصصان می‌گویند افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مبتلا به نقص سیستم ایمنی علی رغم دریافت واکسن کرونا همچنان در برابر این ویروس آسیب پذیر هستند. نقص سیستم ایمنی بدن در افرادی که مبتلا به سرطان، دیابت و  بیمارانی که پیوند عضو دریافت کرده اند مشاهده می‌شود. البته نقص سیستم ایمنی می‌تواند ناشی از بیماری‌های مادرزادی هم باشد.

اکنون یافته‌های پژوهش‌های دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد استفاده از آنتی بادی مونوکلونال می‌تواند ضعف این افراد را در مواجهه با ویروس کرونا علی رغم دریافت واکسن جبران کند.

آنتی بادی مونوکلونال یکی از انواع ایمنی درمانی است که به وسیله آن سلول‌های ایمنی و پروتئین‌های بدن برای مقابله و حمله به عامل بیماری زا تحریک می‌شوند. این آنتی بادی‌ها به وسیله استخراج سلول‌های لنفوسیت B از بدن افراد بهبود یافته از بیماری تهیه شده و در محیط آزمایشگاهی تکثیر می‌شوند.

این روش درمانی به طور گسترده برای افرادی که در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیری بیشتری دارند توصیه می‌شود. با این حال، آنتی بادی مونوکلونال تنها در مراحل ابتدایی بیماری که هنوز بدن به طور گسترده به ویروس آلوده نشده است می‌تواند به بیمار کمک کند. به همین دلیل گرچه این روش برای درمان کرونای خفیف تا متوسط مناسب است، اما اثربخشی کمتری در برابر کرونای شدید دارد.

متخصصان تاکید دارند افراد مبتلا به کرونا می‌توانند در مراحل ابتدایی بیماری از آنتی بادی مونوکلونال استفاده کنند. این آنتی بادی‌ها به صورت تزریقی یا سرمی به بیماران تجویز می‌شود. با این حال، افرادی که به انواع خاصی از بیماری‌ها مبتلا هستند حتی می‌توانند پیش از ابتلا به ویروس از آنتی بادی مونوکلونال استفاده کنند.

اسکات هریس، یکی از پژوهشگران آمریکایی در این رابطه می‌گوید: افرادی که از نقص سیستم ایمنی بدن رنج می‌برند درصد قابل توجهی هستند به طوری که ۲ تا ۳ درصد جمعیت آمریکا را شامل می‌شوند.

مطالعات جدید درباره این افراد نشان می‌دهد آن‌ها حتی پس از دریافت دو دوز واکسن و حتی دوز‌های بیشتر همچنان پاسخ ایمنی کافی را در بدن بروز نمی‌دهند. گرچه از گذشته آنتی بادی مونوکلونال در مراحل نخست به این بیماران تجویز می‌شد، اما یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد حتی می‌توان پیش از ابتلای افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن از آنتی بادی مونوکلونال به آن‌ها استفاده کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۰۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
بیماری آنسفالیت ویروسی وبیماری کرونابسیارشبیه به یکدیگرهستندواکسن آنسفالیت ویروسی هم بایداختراع گردد.
آخرین اخبار