معاون دادستان کل کشور گفت: صیانت از حقوق و اخلاق اجتماعی در مدیریت شهری مهم و صیانت از حقوق عامه وظیفه حاکمیت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا خشنودی معاون دادستان کل کشور در نشست علمی_ تخصصی حقوق و اخلاق اجتماعی در مدیریت شهری که به اهتمام شهرداری مشهد و هیئت علمی دانشگاه امام صادق برگزار شد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان مراسم در رابطه با محقق شدن حقوق عامه گفت: نظام اسلامی با آموزه‌های دینی رابطه بین مردم و حاکمیت را تبیین کرده است.

او با بیان اینکه صیانت از حقوق عامه وظیفه حاکمیت است، افزود: قوه قصاییه به احیای حقوق عامه، گسترش عدل و حمایت از آزادی‌های مشروع می‌پردازد است که قوه قضائیه و دادستان وظیفه حفظ حقوق عمومی را دارد.

معاون دادستان کل کشور ادامه داد: قانون اساسی حقوق متعدد را برای مردم در نظر گرفته است که باید بعد از چهل و سه سال این حقوق اجرا می‌شده است که مشکلاتی هم وجود داشته و این قوانین به طور کامل تسری نیافته است.


بیشتر بخوانید



خشنودی بیان کرد: حاکمیت تأمین حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و آزادی‌های مدنی مردم را قبول کرده است و مقام معظم رهبری هم به صیانت از آزادی‌های مشروع تاکید کرده‌اند.

او با بیان اینکه دادستان باید از مردم بخواهد مطالبه‌گر باشند تصریح کرد:حقوق مردم متعدد است مثلا حقوق زائر یکی از مصادیق حقوق مصرف کننده است. بر همین اساس مصرف کننده تنها کسی نیست که یک کالایی را می‌خرد و برای رفع نیاز جسمانی آن را صرف و میل می‌کند کسی که می‌رود از بانک تسهیلات می‎‌گیرد، کسی که ماشینش را بیمه می‌کند، کسی که کودکش را در یک آموزشگاه ثبت نام می‌کند هم مصرف کننده است.

معاون دادستان کل کشور تأکید کرد: به خدمت گیرندگان تمام نهاد‌ها و سازمان‌ها و ادارات و اشخاص حقوقی که متکفل به ارائه خدمت عمومی هستند، مصرف کننده می‌گوییم. همچنین باید کارگروه حمایت حقوق مصرف کننده در مشهد تشکیل بشود و حسب مورد، دادستان ما از مردم خواهد که مطالبه گر باشند.

مجتبی منتظری معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: بیش از هفتاد درصد جمعیت کشور در بستر شهر ها هستند و شهر مفهومی فرهنگی و اجتماعی دارد در واقع پاسخ به نیاز هم زیستی انسانها علت تشکیل شهرها است.

 او افزود: اصالت مشهد به حرم امام رضا است و توجه صرف کالبدی و فیزیکی به شهر مربوط به قبل تر ها بود و توجه بیشتر شهرداران به مسائل فرهنگی و اجتماعی است افزود: نیازهای فرهنگی اجتماعی شهر باید بررسی شود و هرچیزی که مربوط به روح شهر است باید به آن پرداخت.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ادامه داد: گزاره من این است که باید نسبت به فرهنگ اهمیت داد و در مسیر اخلاق اجتماعی و شهروندی گام هایی را برداریم.

 جهانبخت رئیس اندیشکده حقوق بشر هم در این نشست  با اشاره به اخلاق اجتماعی گفت: یکی از شاخصه های فرهنگی اخلاق اجتماعی است که در رفتارهای هنجاری باید مد نظر باشد.

 او با توجه به آموزش پژوهش شبکه سازی سالم افزود: به دنبال این هستیم طبقه حاکمیت به پاسخگویی در بیایند و بر همین اساس به افتتاح اندیشکده اخلاق اجتماعی پرداختیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی زیارت و گردشگری شورای اسلامی مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: در شهری که در آن مهربانی موج می‌زند آسیبهای اجتماعی هم کمتر دیده می‌شود.

او با بیان اینکه اگر شهر بر اساس مولفه های اخلاقی اداره شود بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت افزود: اصلاح ارزشی نظام اجتماعی بسیار مهم است و بر همین اساس لازم است مهندسی معکوسی که مانند گذشته مشکلات به صورت عشیره ای حل می‌شد دوباره زنده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی زیارت و گردشگری شورای اسلامی مشهد با بیان اینکه اولویت شورای ششم اسلامی پرداختن به مسائل اجتماعی شهر مشهد است، ادامه داد: چند مسئله بزرگ در مشهد وجود دارد؛ در بحث معتادان متجاهر که رقمی بالغ بر نه هزار معتاد هستند، نگران کننده است و از این تعداد رقم بالایی را  زنان معتاد تشکیل می‌دهند که  باعث تاسف است.

سردار افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاعی نیز ضمن تبریک هفته بسیج در خصوص باید‌ها و نباید‌های حقوق شهروندی و اجتماعی گفت: بیشترین مشکلات عدم نظم عمومی نا آگاهی و جهل به قانون است.

او با اشاره به اینکه اخلاق از حقوق مهم‌تر است ادامه داد: اگر الگو‌های اخلاقی موفق بیشتری در جامعه را به مردم نشان دهیم _ از شخصیتهای مذهبی تا ورزشی و کسانیکه مبادی اخلاق اجتماعی هستند_  جامعه اخلاقی‌تر میشود و مبتنی بر حقوق عمل میکند.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاعی با اشاره به اینکه از سمت حقوق بشر همیشه متهم به این هستیم که حقوق بشر را رعایت نمی‌کنیم ادامه داد: حال که سازمان‌های جهانی زیر سلطه غرب هستند، ما هم مطالبه‌گر رعایت حقوق بشر در غرب هستیم و مطالبه تشکیل سازمانی را داریم تا رعایت حقوق بشر در ایران وکشورهای غربی بررسی تطبیقی و مقایسه‌ای شود.

افشار در پاسخ به اینکه چرا در اجرای قوانین و مقررات تشکل‌هایی که حقوق عامه را پیاده سازی می‌کنند مشکلات و ضعف‌هایی وجود دارد، بیان کرد: وزارت کشور وظیفه دارد از سازمان‌های مردم نهاد حمایت کند و مردم هم باید برای برپایی نظم‌ مشارکت سازمانی داشته باشند.

او تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی هم برای قوه قضائیه قوانینی تعریف شده تا از این تشکل‌های مردم نهاد حمایت شود.

امیر مرتضوی معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز گفت: اگر بخواهیم در امر پیشگیری از وقوع جرم یا حفاظت از آزادیهای عامه موفق باشیم باید علاوه بر تحقیق و پژوهش  بر روی کاربردی بودن این پژوهشها هم کار شود.

او با اشاره به اینکه روحیه کار جمعی در جامعه پررنگ نیست، افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی مثل حاشیه نشینی همه دستگاهها باید مشارکت داشته باشند که این برنامه ریزی ها باید هدفمند و اصولی باشد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  ادامه داد: اگر می‌گوییم یکی از آسیبهای اجتماعی مثل حاشیه نشینی اصل است اما  جدی گرفته نمی‌شودیعنی اینکه همه سازمان ها وظیفه پیشگیری دارند اما در عمل کاری انجام نمی‌شود. قوه قضائیه هم  در مبارزه با آسیبهای اجتماعی به تنهایی نمی تواند بجنگد و اگر در این مسیر اعتقاد و باور به فردی که متولی یک کار است داشته باشیم باید به فردی مسئولیت داد که چند وجهی باشد.

جلالی عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نیز در اولین نشست علمی و تخصصی حقوق و اخلاق اجتماعی در مدیریت شهری گفت: بزرگترین چالش و همچنین بهترین نوع شوق و اشتیاق بین تمدن مرتبط با موضوع اخلاق است و هرچه که از اخلاق بهتری برخوردار باشیم، از ثمربخشی بهتری در تعاملات و ارتباطات برخوردار هستیم.

او افزود: فرهنگ‌ها همانند درختان تنومندی هستند که ریشه، ساقه، برگ و گل دارند و دین مهمترین ریشه درخت فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده و پس از آن می‌توان به زبان‌ها، رفتارها، گفتارها فرهنگ‌ها و هنرها اشاره کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بدون بهره‌گیری از دانش‌های انسانی و تجربی نمی‌توان یک موضوع را در جامعه تبیین کرد و تا زمانی سپهر فطرت‌ها نباشد، زیبایی شناسی، عدالت‌خواهی و پرسشگری هم معنا پیدا نمی‌کند.

جلالی بیان کرد: وقتی صحبت از اخلاق می‌کنیم باید تفاوتی در میان رفتار، گفتار و کردار ما باشد و در زمانی که خودمان سخنی بیان می‌کنیم، اما در عمل خلاف آن برخورد می‌نماییم قطعاً نمی‌توانیم الگویی در مسیر ترویج آن کار خوب باشیم.

او تصریح کرد: وقتی که درباره عرفان و رابطه خدا با انسان سخن به زبان می‌آید باید ابتدا قدرت برقراری ارتباط موثر با مخلوقات را داشته باشیم و اگر می‌خواهیم که از جایگاه‌های رفیع برخوردار باشیم باید به مقابله با اقدامات تفرقه‌افکن کسانی که در فضاهای حقیقی و مجازی به دنبال ایجاد تنش و اختلاف هستند بپردازیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: تغییرات باید متناسب با نیازهای جامعه صورت پذیرد و با افتخار می‌گوییم بالاترین و زیباترین اخلاق و فطرت اسلامی را در ایرانیان می‌بینیم و وقتی در چنین جایگاهی قرار داریم باید بهترین نوع برخورد را در سطح جامعه و محیط‌های اداری و کاری با همکاران و اربابان‌رجوع داشته باشیم.

جلالی اظهار کرد: بهترین یادگار امام رضا(ع) در بحث رافت و مهربانی بوده و آن امام بزرگوار همواره ذکر یا رئوف و یا رحیم را بر زبان داشتند و ما که افتخار همسایگی با امام مهربانی‌ها را داریم باید متناسب با آموزه‌های امام رضا(ع) رفتار کنیم و به‌جای کارها و رفتارهای زشت و ناپسند، باب رافت و مهربانی را باز کرده و آنگونه که امام هشتم(ع) می‌پسندند عمل نماییم و اگر می‌خواهیم شرایط اخلاقی و اجتماعی جامعه را تغییر دهیم باید متناسب با آیات و الگوهای قرآنی عمل کرده و باید ضمن بهره‌گیری از الگوهای خوب، ریشه‌های درخت فرهنگ را در جامعه بپرورانیم تا زندگی، اخلاق، عفاف و حجاب اسلامی در جامعه ترویج یابد.

امامی  دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در اولین نشست علمی و تخصصی حقوق و اخلاق اجتماعی در مدیریت شهری گفت: شان نزول شوراهای فرهنگ عمومی در سطح کشور مشارکت میان نخبگان و گروه‌های مختلف در توسعه مقوله فرهنگ بوده، گرچه اقدامات موثر بسیاری در دو دهه اخیر صورت پذیرفته، اما هنوز کافی نیست و جای کار در این خصوص بسیار است.

او افزود: شهرهای جدید به تعبیر برخی منتقدان نظم آهنگی را تلقی می‌کنند که احساس وجود و حضور کنند، اما به عقیده من اگر می‌خواهیم اخلاق در شهرها پا بگیرد باید با قدرت تمام به سمت ترغیب و تشویق گروه‌های مختلف به سمت رسیدن به جامعه ایمانی و بی‌نقص گام برداریم.
مشهد و تهران با سرعت نور در حال تبدیل شدن به شهر سرمایه سالار بوده و اساساً ثابت شده که فرهنگ این نوع شهرها را سرمایه‌سالاری تعیین می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: آخرین همایشی که قبل از کرونا برگزار شد ۳.۵ میلیارد تومان سودآوری داشت، متاسفانه بسیاری از برنامه‌های فاقد ارزش با هزینه‌های کم و زیاد برگزار می‌شود و وقتی می‌خواهیم یک برنامه‌ مهم با موضوعات فرهنگی و اجتماعی برگزار کنیم باید هزینه بسیار داشته باشیم تا مخاطب خود را جذب کنیم و این نوع حرکات پسندیده نیست.

امامی بیان کرد: اصناف، اعتاب و گروه‌های مختلف مردم به دنبال توسعه فرهنگ و زنده‌نگه‌داشتن آن هستند و ما به سهم خود حمایت لازم را از این گروه‌ها که به دنبال هدایت و ترویج جامعه به سمت اخلاق اسلامی هستند، داریم.

 

انتهای پیام//س.ع.

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار