افت ۷۰ سانتیمتری آب‌های زیرزمینی در استان قزوین

امسال به دلیل خشکسالی، افت آب‌های زیرزمینی در استان قزوین به ۷۰ سانتیمتر افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: در ۱۰ سال گذشته، افت آب‌های زیرزمینی در استان به یک متر و ۶۸ سانتیمتر در سال رسیده بود و این مساله پیامد‌های ناگواری همچون نشست زمین، فرسایش خاک و بیابانزایی را در پی داشت.

وی افزود: در سال جاری به دلیل خشکسالی و کاهش میزان بارندگی‌ها و همچنین شروع به کار چاه‌های کشاورزی از ابتدای بهمن ماه، میزان افت آب‌های زیرزمینی در حال حاضر به حدود ۷۰ سانتی متر رسیده است.

ملکی خاطرنشان کرد: باید با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی و همراهی بهره برداران از منابع آبی در جهت مدیریت و صرفه جویی اقدام کنیم تا روز به روز شاهد بهتر شدن شرایط سفره‌های آب زیرزمینی استان باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان، تصریح کرد: در این برنامه، پیش بینی شده تا ۵۴۳ میلیون مترمکعب در مصارف منابع آبی استان صرفه جویی شود که حدود ۳۰۶ میلیون مترمکعب مربوط به شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی، پنج میلیون مترمکعب سهم شرکت آبفا، یک میلیون مترمکعب سهم شهرداری‌ها و ۱۲ میلیون مترمکعب نیز سهم بخش‌های صنعتی است.

ملکی گفت: در استان قزوین بیش از هزار و ۷۰۰ حلقه چاه فرم پنج (غیرمجاز) شناسایی شده که با اقدامات موثر انجام شده در سال‌های اخیر عمده این چاه‌ها تعیین تکلیف یا مسدود شده اند و فقط ۵۳ حلقه چاه فعال است که در یک سال آینده وضعیت آن‌ها نیز مشخص خواهد شد و دیگر پس از آن هیچ چاه غیر مجازی نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تأکید کرد: نصب کنتور هوشمند از دیگر اقدامات موثر و مفید برای مدیریت منابع آبی و جلوگیری از مصرف بی رویه آب است که در این راستا نیز تاکنون سه هزار و ۸۱۲ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده اند و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز و همکاری بهره برداران قادریم تا سال آینده کلیه چاه‌های باقیمانده را نیز به کنتور هوشمند مجهز کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار