استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نگاه ویژه دولت به توسعه استان‌های مختلف کشور با استفاده از ظرفیت‌های بومی گفت: در همین راستا، صندوق توسعه استانی با کمک ویژه دولت سیزدهم از سال آینده راه اندازی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، محمدصادق معتمدیان در جمع مدیران حوزه گمرکات آذربایجان غربی افزود: سرمایه اولیه این صندوق از محل کمک دولت تامین می‌شود و علاوه بر آن، درآمد‌های مازاد استانی در حوزه مالیات، گمرکات و دیگر بخش‌ها به همراه سهم تسهیلاتی بانک‌ها به آن صندوق واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: درآمد‌های وارد شده به این صندوق از بخش‌های مختلف، با نظر مسوولان استانی و هیات امنای صندوق در راستای توسعه زیرساختی هزینه می‌شود تا زمینه برای توسعه اقتصادی فراهم شود.

استاندار آذربایجان غربی رشد اقتصادی درنظر گرفته شده برای استان در سال آینده را ۷.۳ درصد اعلام کرد و ادامه داد: همه اقدامات ما مسوولان باید در راستای تحقق این رشد اقتصادی اجرایی شود و در کنار آن باید توجه ویژه‌ای نیز به موضوع اشتغال و درآمد سرانه داشته باشیم.

معتمدیان، توسعه تجارت مبتنی بر ظرفیت‌های مرزی و بین المللی را پیشران توسعه اقتصادی آذربایجان غربی دانست و اظهار کرد: هیچ استانی نظیر آذربایجان غربی، ظرفیت مرزی و مزیت تجاری ندارد، ولی از این امر به خوبی استفاده نشده است.

وی درآمد سرانه ۵۰ درصدی آذربایجان غربی نسبت به کشور را بسیار تاسف بار خواند و بیان کرد: این استان با این همه ثروت، دارا بودن سه فرودگاه که البته از آن‌ها کمترین استفاده صورت می‌گیرد، ظرفیت‌های تجارت بین المللی، گمرکات کم نظیر از نظر تعداد و ظرفیت تجاری نباید درآمد سرانه‌ای معادل نصف کشور داشته باشد.

وی توجه به راه اندازی پرواز‌های بین المللی از سه فرودگاه آذربایجان غربی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این فرودگاه‌ها که خاک می‌خورند، می‌توانند محلی برای توسعه تجارت با کشور‌هایی نظیر ترکیه و شمال عراق و همچنین گرجستان، قفقاز و آسیای میانه باشند، ولی کاری در این خصوص صورت نگرفته است.

استاندار آذربایجان غربی راه اندازی خط آهن در مسیر مراغه – ارومیه را کاری ناقص و بدون توجه به ظرفیت‌های تجاری تمرچین و ارومیه ذکر کرد و افزود: تنها با چند ده کیلومتر ادامه خط آهن در مسیر نقده به تمرچین یا ارومیه به سرو، می‌توان این خط آهن را از بن بست خارج کرد و از ظرفیت آن در توسعه تجارت بین الملل نیز بیشترین استفاده را برد.

معتمدیان با اشاره به اینکه نباید مرز‌های ما حل توقف باشند، اظهار کرد: با رویکرد تمرکززدایی دولت سیزدهم و تصمیم سازی در استان ها، می‌توان از کار‌های جزیره‌ای در مرز که عاملی برای کاهش سرعت تجارت مرزی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت است، جلوگیری کرد که البته دولت در این خصوص نگاه ویژه‌ای دارد.

وی تاکید کرد: سیاست سال آینده دولت، تبدیل تصمیمات در استان‌ها به استاندارمحوری است و سعی دارد که از وزیرمحوری فاصله بگیرد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه موانع و گیرودار‌های مرز‌ها را باید به خوبی احصا کرد و برای حل آن‌ها باید اولویت بندی لازم صورت گیرد، ادامه داد: مرز‌ها باید ۲۴ ساعته شده و سرعت لازم برای توسعه تجارت در آن‌ها لحاظ شود و هرمانعی که در پیش روی تحقق این امر وجود داشته باشد، باید با تعامل و همفکری برطرف شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به حل مشکل تعرفه زیاد ورود پیاز به شمال عراق پس از تماس تلفنی یک شهروند با سامانه سامد بیان کرد: این امر باید از طریق مسوولان به استاندار اطلاع داده می‌شد ونباید از طریق یک شهروند من مطلع می‌شدم؛ به نظر می‌رسد که یک نوع سکته در روال اداری استان وجود دارد و مشکلات به سرعت برای حل به استاندار اطلاع داده نمی‌شود.

معتمدیان با قدردانی از اقدامات انجام شده در گمرکات آذربایجان غربی گفت: با این وجود، باید اتفاق بزرگی در حوزه گمرکات استان اتفاق بیفتد که زمینه برای تجارت بین الملل و به ویژه تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری پیش بینی شده با ترکیه فراهم شود که این امر با همت جمعی و حل موانع و مشکلات قابل دسترس خواهد بود.

در این جلسه، در پی گلایه ناظر گمرکات آذربایجان غربی در خصوص پاسخ ندادن سازمان راهداری به نامه تامین مکان در راستای نصب ایکس ری تامین شده در گمرک تمرچین پیرانشهر، طی تماس تلفنی با ارسلان شکری مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، حل و فصل سریع این موضوع را خواستار شد.

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.