مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: ۱۲۵ هزار تن محصول سیب با کیفیت باغداران این شهرستان در سردخانه‌ها در انتظار مجوز صادرات است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، سعید کریمی مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۵ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های این شهرستان در انتظار رفع موانع صادراتی بوده که باید زمینه صادرات آن‌ها تسریع شود و رایزانان بازرگانی هم تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.

کریمی خواستار رفع موانع صادراتی برای تسهیل صادرات سیب شد و افزود: امسال بیش از ۱۴۵ هزار تن سیب در ۲۵ سردخانه این شهرستان تولید و ذخیره شده بود که تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن مصرف داخلی داشته و مابقی همچنان در انتظار رفع موانع صادراتی به کشور‌های همجوار هستند.


بیشتر بخوانید


مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد تصریح کرد: اگر تا ۲ ماه آینده سیب باغداران همچنان در سردخانه‌های شهرستان بماند کشاورزان باید مجدد برای نگهداری سیب هایشان هزینه کنند که هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ کیفیت، درجه آن کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: سیب تولیدی در این شهرستان که بیشتر در ۲ نوع «رد» و «گلدن» و سایر ارقام خارجی است که به علت کیفیت مطلوب، قابلیت انبارداری و حمل و نقل آن یکی از محصولات صادراتی به خارج از کشور به شمار می‌رود.

مشکل صادرات سیب درختی علاوه بر باغداران مهابادی گریبان باغداران ارومیه، اشنویه و سلماس را نیز گرفته و این محصول حیاتی که می‌توانست برای آذربایجان غربی به یکی از پیشران‌های اقتصادی تبدیل شود این روز‌ها در گوشه سردخانه‌ها در انتظار صادرات است.

سیب از مهمترین محصولات باغی آذربایجان غربی است که باغداران سال هاست در سونامی مشکلات تولید این محصول صادراتی دست و پا می‌زنند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.