به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تهران آلوده است. باران بارید، اما به دلیل نبود باد آلودگی باقی ماند. البته گفته میشود که امروز شاید هوا کمی بهتر شود.
باید مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران به صورت ریشهای برطرف شود. سیستم حمل ونقل عمومی در حال حاضر فرسوده است و مشکلات زیادی به همراه دارد.
بیشتربخوانید
مدیران جدید وقتی شهرداری را تحویل گرفتند فقط حدود ۲ هزار اتوبوس فعال در خط بود این در حالی است که چهار سال پیش وقتی مدیران وقت شهرداری را تحویل دادند بیش از ۶ هزار اتوبوس فعال در تهران داشتیم.
تلاش برای کنترل آلودگی هوا از طریق یک رویکرد یکپارچه
سوده نجفی عضو شورای شهر تهران میگوید: در شورای ششم شهر تلاش خود را برای کنترل آلودگی هوا از طریق یک رویکرد یکپارچه شامل ابزارهای قانونی، اداری، اقتصادی و فناوری خواهیم داشت.
عضو شورای شهر تهران به رشد سریع و توسعه شهر، جمعیت، مصرف انرژی و وسایل نقلیه و ارتباط این موضوعات با آلودگی هوا اشاره میکند و ادامه میدهد: در این مسیر از تجربه سایر شهرهای مشابه تهران در جهان جهت کنترل آلودگی هوا استفاده خواهد شد.
به گفته نجفی، از جمله مواردی که در کمیته سلامت در مورد کنترل آلودگی هوا مد نظر است افزایش آگاهی عمومی درباره محیط زیست است که شهروندان را دعوت به پیوستن به فعالیتهای کنترل آلودگی هوا میکنیم. بدون شک شهروندان تهرانی در کنترل آلودگی هوا نقش به سزایی میتوانند داشته باشند.
به اعتقاد وی، استانداردهای محلی سختگیرانه به عبارتی استانداردهای دقیق برای انتشار محلی و استانداردهای کیفیت سوختهای مصرفی از دیگر روشهایی است که میتواند در کنترل آلودگی هوای تهران بسیار راهگشا باشد.
به دلیل وارنگی هوادر نیمه دوم سال آلودگی داریم. در ادوار گذشته در مورد فوتیهای ناشی از آلودگی هوا اعداد مختلفی اعلام میشد. قانون هوای پاک تصویب شده و وظایف هر کدام از دستگاههای مسوول در این زمینه مشخص است.
به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است
عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به یکی از رسانهها گفته که در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بودهاند.
شاهسونی بیان کرد: قانون هوای پاک برای این ابلاغ شد که به ما برای کاهش غلظت آلایندههای هوا کمک کند، زیرا ما بحران آلودگی هوا را داشتیم و خواستیم با بروز رسانی آن در جهت بهبود شرایط گام برداریم. این قانون سال ۱۳۷۴ ابلاغ شده بود که مجددا در سال ۱۳۹۶ مورد بازنگری قرار گرفت و مجددا ابلاغ شد. وی ادامه داد: معضل آلودگی هوا هر سال تکرار میشود. پیشنهاد مشخص ما اجرای قانون پاک و قوانین مرتبط با آن است. تا زمانی که قانون هوای پاک اجرا نشود عملا هیچ اتفاق مثبتی رخ نمیدهد.
هدف قانون هوای پاک کاهش غلظت آلایندههای هوا بود
شاهسونی با بیان اینکه هدف قانون هوای پاک کاهش غلظت آلایندههای هوا بود، گفت: با اجرای این قانون قرار بود تعداد مرگ و بیماریهای منتسب به آلودگی هوا کاهش یابد، اما از سال ۱۳۹۶ تا امسال واقعا اتفاق مثبت و تغییر مشخصی در کاهش غلظت آلایندههای هوا رخ نداده است. حتی در بعضی سالها افزایش غلظت آلایندهها هم رخ داد. در واقع عملا این قانون اثرگذاری چندانی نداشته است. قانون هوای پاک باید به درستی اجرا شود و مسئولیت همه سازمانها اعم از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و... که در قانون مشخص است، اجرایی شود.
به گفته او ، باید اولویتها مشخص باشد و طبق این اولویتها اقدامات لازم صورت گیرد. اولویت ما اکنون بحث خودروهای دیزلی، موتورسیکلتها و منابع متحرک هستند که نیازمند اقدام عاجل است. سازمان محیط زیست باید نظارت دقیقتری داشته باشد و دستگاهها را برای اجرای وظایف به خط کند.
شاهسونی تاکید کرد: در آییننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک وظایف نهادها کاملا مشخص است و اجرایی شدن آن یک همت جهادی از سوی مسئولین را میخواهد. از طرفی مردم هم میتوانند کمک کنند.
از ابتدای هفته شرایط وارونگی و پایداری هوا را داشتیم که پیشبینی هم شده بود و غلظت آلایندهها هم بالا بود. دستورالعمل اعلام میکند وقتی چنین پیشبینی وجود دارد باید اگر شرایط ناسالم برای گروههای حساس است یک پله بالاتر یعنی ناسالم برای همه گروهها را درنظر بگیریم و تصمیماتی نظیر کاهش ساعات کار ادارات و طرح زوج و فرد از در منزل را درنظر بگیریم؛ درحالیکه اقدامات و تصمیمات کلی بوده و تاثیری در کاهش آلایندهها ندارد.
روز گذشته بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی هوا در سطح هشدار قرمز و برای همه مردم ناسالم اعلام شد. شهرداری تهران به تنهایی نمیتواند معضل آلودگی هوا را برطرف کند و باید تمام دستگاههای مسوول که بر اساس قانون هوای پاک وظایف آنها مشخص است پای کار آمده تا بتوان این مشکل را برطرف کرد.
دسترسی به هوای پاک حق شهروندان است/هوای ناسالم میتواند عوارض ناگواری از جمله سکتههای قلبی داشته باشد
سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در این باره میگوید: دسترسی به هوای پاک حق شهروندان است. مجلس در خصوص اجرای قانون هوای پاک مصمم است و قطعا بهزودی دستگاههای متخلف که تخطی از این قانون داشته و ترک فعل کردهاند را به دستگاه قضایی معرفی میشوند.
وی ادامه داد: هوای ناسالم میتواند عوارض ناگواری از جمله سکتههای قلبی و بیماریهای ریوی برای شهروندان به همراه داشته باشد که باید برای این موضوع چارهای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد.
به گفته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، مسئله آلودگی هوا حل شدنی است و تنها عزم و اراده و مدیریت قوی نیاز دارد. دستگاههای اجرایی باید به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند تکالیف خود را بخوبی در حوزه رفع مشکل آلودگی هوا انجام دهند.
تداوم آلودگی هوا ادامه دارد و اورژانس تهران از شهروندان خواست که بر حفظ سلامت خود افرادی که مجبور به فعالیت کاری در محیط بیرون هستند بعد از رسیدن به منزل استحمام کنند. از سفرهای غیرضروری درون شهری بپرهیزید.
همچنین در مواقع آلودگی هوا در وعده غذایی خود از سبزیجات تازه، شیر و سایر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدانها استفاده کنید و به ورزشکاران توصیه شد که در فضای باز ورزش و فعالیت بدنی سنگین نکنند.
نوزادان سالمندان، زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و سایر گروههای پرخطر نیزحتی الامکان از منزل خارج نشوند و اگر هم سفر درون شهری ضروری پیش آمد حتما از ماسک مناسب (فیلتر دار) استفاده کرده و داروهایشان را به همراه داشته باشند.
افراد مبتلا به بیماریهای تنفسی مزمن که از دستگاه اکسیژن استفاده میکنند، حتما در هنگام خروج از منزل دستگاه اکسیژن پرتابل (قابل حمل) را به همراه داشته باشند و با مشاهده علائم تنگی نفس و مشکلات ریوی به اولین و نزدیکترین واحد درمانی مراجعه کرده و یا با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.
بر اساس این گزارش، آلودگی هوا در نیمه دوم سال همیشه وجود دارد. باید قانون هوای پاک به درستی اجرایی شود. از سوی باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد این در حالی است که عقب ماندگیهای جدی در این زمینه وجود دارد و در دوره قبلی مدیریت شهری اقدام اساسی در این باره صورت نگرفت. مدیران جدید شهری وعده دادند که برنامههای دراین زمینه دارند تا بتوانند مشکل را برطرف کنند. البته دولت هم به وظایف قانونی خود عمل کند و سهم خود را در توسعه حمل ونقل عمومی به درستی پرداخت کند تا بتوان اقدامات کلیدی دراین زمینه انجام داد.
منبع: فارس
انتهای پیام/