نتیجه آزمایشات انجام شده بر روی آب شرب شهر تازه‌آباد بالا بودن آهن و منگنز آن را نشان می‌دهد و همین موضوع موجب تغییر رنگ آب این شهر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه کیفیت آب شرب خط قرمز ماست و هرگز اجازه ورود آب آلوده به شبکه توزیع را نخواهیم داد، گفت: با قاطعیت این را عرض می‌کنم که آب تازه آباد مشکل بهداشتی ندارد بلکه ترکیب آب با کلر و واکنشی که ایجاد می‌شود موجب تغییر رنگ آب شده است.

او افزود: مشکلی که در چشمه «میرهومر» به عنوان منبع تامین آب شهر تازه آباد به وجود آمد به صورت مداوم نبوده و تا این لحظه اعتقاد ما بر این است که به دلیل انفجارات داخل تونل «سیاه‌طاهر» این مسئله به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به این موضوع که پروژه حفر تونل سیاه طاهر و کنار گذاشتن چشمه ممکن نیست مقرر شد انفجار‌ها با تاخیر صورت بگیرد، تعداد چاله‌ها را حداکثر به ۵۰ چاله برسانند و روش انفجار را نیز تغییر دهند که دیگر آن شدت موج انفجار را نداشته باشد.

کاکاوند با بیان اینکه با تغییر دُز کلر و نوع کلرزنی می‌توانیم مشکل را تا حدودی مدیریت نماییم، اظهار داشت: راهکار بعدی ساخت پکیج تصفیه آب شرب است که به ۱۰ روز زمان احتیاج دارد و پیش بینی ما این است که با ساخت این پکیج حدود ۸۰ درصد از کدورت آب برطرف شود.

او گفت: راهکار اساسی رفع این مشکل در صورت تامین اعتبار به ۲ ماه فرصت احتیاج دارد تا پکیج یکپارچه تصفیه آب آماده و راه اندازی شود و برای همیشه ماندگار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه همچنین از حفر یک حلقه چاه به عنوان پیشنهاد دوم شرکت آبفا استان نام برد و افزود: مرحله مطالعات ژئوفیزیک حفر چاه برای تازه آباد انجام شد و گمانه اولیه در تازه آباد ۵۵۰ تا ۶۰۰ متر آن هم با ۴۰ درصد احتمال موفقیت است.

کاکاوند بیان داشت: در صورتیکه برای چاه میرآباد به نتیجه برسیم برای حفر چاه تازه آباد نیز اقدام خواهیم کرد، اما گزینه کم هزینه‌تر و مطمئن‌تر تامین آب بلند مدت و پایدار برای شهر انتقال آب از سد آزادی است.

او گفت: برای آب شرب شهر تازه آباد ما از سال گذشته پیگیر مشکلات آن بودیم چشمه میرهومر از آبدهی خوبی برخودار است، اما خط انتقال جوابگو نبود که با تعویض پمپ‌ها حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر ظرفیت آن افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: امسال بعضی ساعات کمبود آب در شهر تازه آباد را داشتیم که برای رفع این مشکل اجرای خط انتقال دوم در جوار خط موجود در دستور کار شرکت قرار گرفت و اعتباراتی هم از تنش آبی برای این موضوع در نظر گرفته شد که به محض پیش آمدن بحث کیفی آب شرب شهر به سراغ تعویض گزینه به حفر چاه و یا انتقال آب سد آزادی رفتیم.

گفتنی است:هم اکنون آب شرب شهر تازه آباد و چند روستای شهرستان از چشمه میرهومر در ۱۵ کیلومتری شهر تازه آباد تامین می‌شود.

انتهای پیام/ق

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.