نماینده کارگران در شورای عالی کار‌:

کارفرمایان از پرداخت فوق‌العاده سختی کار طفره می‌روند

اسدی گفت:کارفرمایان از پرداخت فوق‌العاده سختی کار طفره می‌روند و در این حوزه باید مجلس و دولت ورود کرده و جلوی سوءاستفاده از کارگران را بگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آیت اسدی   نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به تورم حاکم موجود در اقتصاد کشور و بی‌اثر شدن افزایش ۳۹ درصدی حقوق کارگران اظهار داشت: با توجه به اینکه نمایندگان کارگران در شورای کار همواره بر دستمزد معیشت‌محور تأکید داشته‌اند، بنابراین باید مجلس و دولت به نقش افزایش قیمت کالا‌های اساسی و ارزاق عمومی در حوزه تعیین دستمزد توجه کنند.

وی اضافه کرد: سال قبل  حقوق مناسب برای کارگران بر مبنای افزایش تورم را ۹ میلیون تومان اعلام کردیم، بسیاری از کارفرمایان به ما اعتراض کردند؛ در حالی که همان کارفرمایان هم امروز اعتراف می‌کنند که یک کارگر با ۹ میلیون هم نمی‌تواند بسیاری از مشکلات معیشتی خود را برطرف کند. با این حال کارفرمایان هم مشکلات اقتصادی خود را دلیل مخالفت عنوان می‌کنند.

اسدی ادامه داد: امروز نه تنها بسیاری از کارفرمایان همان حقوق ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی که در بهترین حالت به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد را به کارگران پرداخت می‌کنند، بلکه  شاهد رواج قرارداد‌های ساعتی هستیم که حق کارگر را در قبال میزان ساعتی که کار کرده، محاسبه می‌کنند و با این حساب کارگر باید ۲۴ ساعت کار کند تا بتواند زندگی کند.

وی با اشاره به لزوم پرداختی سختی شغل به ویژه در صنایع و کارخانجات تصریح کرد: امروز بسیاری از کارفرمایان از پرداخت فوق‌العاده سختی کار طفره می‌روند و در این حوزه باید مجلس و دولت انقلابی ورود کرده و جلوی سوء استفاده از کارگران را بگیرند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با تأکید بر ضرورت نگاه به خط فقر در اصلاح دستمزد کارگران گفت: وقتی خط فقر ما ۱۰ میلیون تومان اعلام می‌شود، یعنی باید کارگر حداقل ۱۰ میلیون حقوق و دستمزد بگیرد و نباید کارگران ما احساس کنند زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛ چرا که چنین تصوری انگیزه آن‌ها در کار تولید را کم خواهد کرد.

اسدی افزود: در یک سال اخیر موضوع رتبه‌بندی معلمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و شایسته است که در جامعه کارگری هم به موضوع رتبه‌بندی توجه شود؛ چرا که اگر کارفرمایان بین کارگران خلاق و ماهر از نظر دستمزد تفاوت بگذراند، شاهد رشد واحد‌های صنعتی خواهیم بود. البته این رتبه‌بندی ربطی به حداقل دستمزد ندارد و پایه حقوق کارگران باید ثابت باشد.

منبع تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار