معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در تبریز فعال است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،جواد رحمتی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت:این اتوبوس‌ها فرسوده هستند و حداقل ۳ برابر این تعداد، اتوبوس برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز داریم.

او استقرار صنایع آلاینده در نزدیکی شهر و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی را از مهم‌ترین دلایل تشدید آلودگی هوای کلانشهر تبریز دانست و افزود: بیش از ۸ سال است که سهمیه‌ای برای افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی به استان‌ها تعلق نگرفته و به رغم اینکه تولیدات داخلی جوابگوی نیاز‌ها نیست، برای واردات اتوبوس نیز مجوزی صادر نشده است.

اویکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تبریز را تصمیم دیسپاچینگ (مدیریت) مرکزی شرکت ملی گاز برای استفاده از مازوت به جای گاز طبیعی در نیروگاه تبریز اعلام کرد و ادامه داد: با وجود اینکه قانون، استفاده از سوخت مازوت به خصوص در هنگام آلودگی هوا را منع کرده است، ولی از ۱۵ شهریور امسال، برخلاف سال‌های گذشته که از پایان آبان ماه سوخت جایگزین استفاده می‌شد، نیروگاه تبریز مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده است.

معاون عمرانی استاندارآذربایجان شرقی اظهار کرد: به همین دلیل، افزایش میزان آلاینده‌های هوا در تبریز، نسبت به سال گذشته زودتر شروع شده است و با آلودگی هوا در این کلانشهر مواجه هستیم.

یاسین بجانی سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه وضعیت اتوبوس‌های تبریز مناسب نیست گفت: با وجود تصویب شورای شهر دوره پنجم، هنوز اتوبوسی برای این شهر خریداری نشده است.

اوخاطرنشان کرد: در خصوص نوسازی تاکسیرانی یکی از بانک‌ها متعهد شده است تسهیلات ۴ درصدی برای خرید ۱۰ هزار دستگاه خورد در چهار سال ارائه کنند.

ناوگان اتوبوسرانی تبریز با ظرفیت جا به جایی روزانه ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱.۸ میلیون نفری این کلان‌شهر در سال‌های گذشته با چالشی به نام فرسودگی مواجه بوده است.

شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با داشتن بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تا پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان را جا به جا می‌کرد که از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار نفر توسط مسیر تندرو، موسوم به «بی. آر. تی» از غرب به شرق تبریز و بالعکس جابه جا می‌شدند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.