استرالیا در چارچوب ائتلاف دفاعی جدید با انگلیس و آمریکا، رسما توافقنامه مجهز شدن به زیردریایی‌های هسته‌ای را امضا کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازپیتر داتِن، وزیر دفاع استرالیا توافقنامه‌ای را با دیپلمات‌های انگلیسی و آمریکایی امضا کرد که امکان «تبادل اطلاعات را درباره ناوگان دریایی با سوخت هسته‌ای» بین دو کشور فراهم می‌کند.

این ائتلاف با لغو قرارداد بزرگ خرید ۱۲ زیردریایی با سوخت عادی از فرانسه و به ارزش ۹۰ میلیارد دلار استرالیا همراه بود که سبب تنشی پایدار بین پاریس و کانبرا شد.

از زمانی که این سه کشور در ماه سپتامبر از ائتلاف دفاعی جدید (AUKUS) با هدف مقابله با تنش‌های راهبردی فزاینده بین آمریکا و چین در اقیانوس آرام خبر دادند، این نخستین توافقی است که به امضا رسید و خبر آن اعلام شد.

پس از آنکه این توافقنامه دوشنبه در کانبرا بین پیتر داتن، وزیر دفاع استرالیا و مایکل گلدمن، کاردار سفارت آمریکا و ویکتوریا تریدل، کمیسرعالی انگلیس در استرالیا امضا شد.

داتن گفت: «این توافق کمک خواهد کرد تا استرالیا به بررسی‌های ۱۸ ماهه برای خرید زیردریایی‌ها پایان دهد.»

درباره دیگر جزئیات خرید این زیردریایی‌ها همچنان باید تصمیم گیری شود به ویژه اینکه آیا استرالیا زیر دریایی‌های جنگی با سوخت هسته‌ای را از آمریکا یا از انگلیس می‌خرد. به کمک اطلاعاتی که این توافق ممکن می‌کند و همچنین چندین دهه تجارب انگلیس و آمریکا در زمینه زیردریایی‌های با سوخت هسته ای، استرالیا همچنین قادر خواهد بود مجری مسئول و قابل اعتماد این فن آوری باشد.

پیش از مراسم امضای این توافقنامه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تفهیم نامه‌ای اعلام کرد این توافق «موضع دفاع متقابل سه کشور را بهتر می‌کند.»

براساس توافق AUKUS، استرالیا قرار است هشت زیردریایی پیشرفته هسته‌ای با قابلیت انجام مأموریت‌های رادارگریز دوربرد را خریداری کند. این توافق همچنین امکان به اشتراک گذاری قابلیت‌های سایبرنتیک، هوش مصنوعی، کوانتومی و زیر دریایی‌های نامشخص را فراهم می‌کند.

این ائتلاف سبب خشم چین و فرانسه شد که آن را تهدیدی «به شدت غیرمسئولانه» دانستند که بر ثبات منطقه اثر می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
استرالیا و کانادا و انگلیس سه تا از ایالتای آمریکان و با اون نابود میشن
آخرین اخبار