مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط بارش، کشاورزان به هشدارهای هواشناسی در خصوص تاریخ کشت توجه کنند.

مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از تداوم آلودگی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد و گفت: امروز در شهرهای صنعتی تهران، اراک، اصفهان، مشهد، کرج و تبریز آلودگی داریم که فردا این وضعیت در شهرهای تهران، کرج، البرز و تبریز و روز دوشنبه در مشهد و تبریز پابرجاست‌.

وی افزود: با ورود سامانه بارشی امشب از غرب کشور در استان های خوزستان، ایلام، لرستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه و غرب خلیج فارس بارندگی همراه با وزش باد شدید موقت گاهی رعد و برق انتظار می رود.

حقیقت ادامه داد: روز یکشنبه علاوه بر تشدید بارش در این مناطق، در برخی نقاط استان های اصفهان، قم، کرمان، کردستان و شمال فارس هم بارش پیش بینی می شود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه فردا بارش در استان خوزستان شدت می گیرد، بیان کرد: روز دوشنبه در استان های تهران، کرج، قزوین، البرز و زنجان بارش اضافه می شود.

به گفته وی، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش به شکل برف است.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابر مدل های اقلیمی رور سه شنبه در شمال شرق و نواحی مرکزی کشور و روز چهارشنبه در شمال شرق بارش پراکنده انتظار می رود که روز چهارشنبه این سامانه از نوار شرق خارج می شود.

حقیقت در توصیه ای به پرورش دهندگان ماهی گفت: با توجه به شرایط جوی، استخرداران پرورش ماهیان سردآبی دریچه کنترل آب را رصد و کنترل کنند تا آسیب به ماهی ها وارد نشود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: کشاورزان استان های خوزستان و جنوب ایلام فردا برای کشت دیم وقت دارند.

وی در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: طی ۲ تا ۳ روز آینده کشاورزان استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس از انجام هر گونه محلول پاشی و سم پاشی اجتناب کنند چرا که احتمال هدر رفت سم وجود دارد.

به گفته حقیقت، با توجه به رعد و برق و احتمال برخورد صاعقه در ارتفاعات زاگرس و مناطق شمالی کشور، عشایر از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند.

افزایش ۲.۸ میلی متری بارش نسبت به سال قبل

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آمار تا روز گذشته مجموع بارش کشور ۱۹.۶ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸ میلی متر و در بلندمدت ۲۶.۹ میلی متر است که این امر افزایش ۲.۸ میلی متر بارش نسبت به سال قبل و کاهش ۷.۳ میلی متر نسبت به دوره نرمال را نشان می دهد.

وی در پایان تصریح کرد: مدل ها نشان می دهد که بارش ها در نیمه شمالی کشور در آذرماه نرمال و در سایر نقاط هم در حد نرمال و کمتر از نرمال است، اما به هر حال کشاورزان ناچار به کشت دیم حتی بصورت خشکه کاری هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار