در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدار هواشناسی به کشاورزان و دامداران درباره کاهش دما

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و دامداران توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه امشب در اکثر مناطق جو آرام و پایدار است، اظهار کرد: از اوایل وقت فردا با شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر در استان های ساحلی خزر، اردبیل، بخش هایی از کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات دامنه های جنوبی البرز و بتدریج اصفهان، شمال بوشهر، شمال فارس، غرب یزد، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش باران و وزش باد شدید موقت پیش بینی می شود.

وی با اشاره به اینکه فردا بیشترین بارش بر روی سواحل دریای خزر انتظار می رود، افزود: در نواحی جنوب غرب بارش همراه با رعد و برق است.

حقیقت ادامه داد: روز چهارشنبه با فعالیت سامانه بارشی در استان های ساحلی دریای خزر، خوزستان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خراسان رضوی بارش شدت کمتری ادامه دارد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه اوایل وقت چهارشنبه سامانه بارشی از کشور خارج می شود، بیان کرد: روز چهارشنبه سامانه بارشی تنها در شمال شرق فعالیت دارد.

وی از استمرار بارش در برخی نقاط خبر داد و گفت: طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در برخی مناطق سواحل دریای خزر، اردبیل، خراسان شمالی و روز چهارشنبه در نوار شرقی، شمال شرق، مرکز و دامنه های جنوبی البرز کاهش محسوس دما ۸ تا ۱۲ درجه دما را پیش بینی کرده ایم.

حقیقت در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان نوار شمالی و شرق کشور محصولات آماده برداشت را هر چه سریع تر برداشت کنند.

به گفته این مقام مسئول، کشاورزان ماشین آلات کشاورزی را به مکان های مسقف انتقال دهند و حتما به رادیاتور تراکتورها ضدیخ اضافه کنند.

حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: در مناطق جنوبی و غرب کشور، کشاورزان آمادگی لازم را برای کشت گندم دیم را داشته باشند تا از سامانه بارشی اوایل تا اواسط آذر استفاده کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به سرمای صبحگاهی، زنبورداران مراقبت های لازم را به عمل آورند تا به کندوها آسیب نرسد. همچنین دامداران و عشایر مراقبت های لازم را از دام به عمل آورند.

افزایش ۵.۲ میلی‌متری بارش نسبت به دوره بلندمدت

وی درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال تا روز گذشته ۱۷‌.۲ میلی متر، در مدت مشابه سال ۱۲ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۱ میلی متر است که این امر کاهش ۴.۹ میلی متری بارش نسبت به سال قبل و افزایش ۵.۲ میلی متری نسبت به دوره بلندمدت را نشان می دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: نمودار مقایسه ای بارش در سال جاری نسبت به سال قبل در استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، اردبیل، آذربایجان غربی، زنجان، همدان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، فارس، بوشهر، خراسان جنوبی، هرمزگان و قزوین کاهش بارش را نشان می دهد.

حقیقت با اشاره به اینکه بیشترین کمبود بارش مربوط به استان های لرستان و قزوین است، تصریح کرد: در استان های تهران، کرمان، اصفهان، یزد، مرکزی، مازندران، البرز، قم و گیلان بارش ها نرمال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار