در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان‌ مطرح شد؛

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و گلخانه‌داران/ افزایش ۲.۶ میلی متر بارش نسبت به سال قبل

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان و گلخانه داران باید توصیه های هواشناسی را جدی بگیرند.

مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: بنابر نقشه های هواشناسی امروز در مناطقی از شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز واقع در استان های قزوین، البرز و تهران بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود.

وی افزود: با شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر در استان های ساحلی خزر، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش آغاز می شود که فردا هم در این‌نقاط بارش ها تداوم خواهد داشت.

حقیقت ادامه داد: روز پنج شنبه در کل دامنه های جنوبی البرز، مناطق جنوب غرب، مرکز و برخی نقاط شرق کشور رگبار باران گاهی رعد و برق انتظار می رود. روز جمعه در شمال غرب و شمال شرق بارش تضعیف می شود.

حقیقت از کاهش دما در برخی نقاط خبر داد و گفت: روز جمعه در اکثر نقاط کشور از جمله مناطق مرکز، شمال غرب، غرب و شرق کشور کاهش دما را خواهیم داشت.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان نسبت به برداشت محصولات آماده  اقدام کنند.

وی ادامه داد: عشایر راستای البرز و زاگرس به دلیل احتمال برخورد صاعقه مراقبت های لازم را به عمل آوردند تا برخورد صاعقه آسیبی وارد نکند.

حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: کشاورزان در مناطق مرتفع شمال غرب کشور در ماشین آلات کشاورزی از ضدیخ استفاده کنند.

این مقام‌ مسئول افزود: با توجه به شرایط جوی، گلخانه داران در واحدهای گلخانه سیستم گرمایش را برقرار کنند تا آسیبی به محصولات تولیدی وارد نشود، همچنین کندوداران مناطق شمال غرب و شمال شرق مراقب سرمای ناگهانی باشند.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور۷.۲ میلی متر،  در مدت مشابه سال قبل ۴.۷ میلی متر و در بلندمدت ۱۳.۳ میلی متر بوده که این امر افزایش ۲.۶ میلی متر بارش نسبت به سال قبل و کاهش ۴.۷ نرمال بلندمدت را نشان می دهد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه کم بارشی تا اواسط آذر ادامه دارد، گفت:نقشه های هواشناسی نشان می دهد که کم بارشی همچنان به قوت خود باقی است و امیدواریم بارش ها از نیمه آذر به بعد آغاز شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کم بارشی در پاییز امسال ادامه دارد، تصریح کرد: در پاییز امسال بویژه  در مناطق نیمه مرکز و جنوب کشور سال زراعی خشکی پیش روست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار