ناسا به دنبال ایده برای ساخت راکتور هسته‌ای بر روی ماه

ناسا می‌خواهد یک نیروگاه هسته‌ای در ماه راه اندازی کند تا اقامت طولانی مدت انسان روی این کره امکان پذیر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از phys.org، ناسا و آزمایشگاه عالی تحقیقات هسته‌ای فدرال آمریکا در روز جمعه درخواستی را برای ارائه پیشنهادات سیستم قدرت شکافت سطحی ارائه کردند و به این ترتیب اگر کسی ایده خوبی در مورد چگونگی راه اندازی یک نیروگاه شکافت هسته‌ای در ماه دارد، دولت آمریکا خواهان بحث در مورد آن خواهد بود. ناسا در حال همکاری با آزمایشگاه ملی آیداهو در وزارت انرژی آمریکا است که تا پایان این دهه یک منبع انرژی مستقل از خورشید را برای ماموریت‌های ماه ایجاد کند.

سباستین کوربیسیرو، سرپرست پروژه انرژی سطحی شکافت در آزمایشگاه، در بیانیه‌ای گفت: "ارائه یک سیستم قابل اعتماد و پرقدرت در ماه، گام حیاتی بعدی در اکتشاف فضایی انسان است و دستیابی به آن به ما مربوط می‌شود.با موفقیت حضور پایدار انسان در ماه، هدف بعدی ما مریخ خواهد بود."

کره ماه

ناسا می‌گوید که نیروی شکافت سطحی می‌تواند انرژی پایدار و فراوانی را بدون توجه به شرایط محیطی در ماه یا مریخ فراهم کند. جیم رویتر، معاون مدیر مأموریت فناوری فضایی ناسا، در بیانیه‌ای گفت که انتظار دارم سیستم‌های قدرت سطح شکافت برای طرح‌های به منظور معماری‌های نیرو در ماه و مریخ، حتی نوآوری بر روی زمین مفید باشند. قرار است این راکتور روی زمین ساخته و سپس به ماه فرستاده شود.

تامین انرژی کافی برای حضور ده ساله انسان روی ماه

طرح‌های ارائه شده برای سیستم قدرت سطح شکافت باید شامل هسته راکتور با سوخت اورانیوم، سیستمی برای تبدیل نیروی هسته‌ای به انرژی قابل استفاده، سیستم مدیریت حرارتی برای خنک نگه داشتن راکتور و  همینطور سیستم توزیعی باشد که برای حضور ۱۰ ساله روی ماه کمتر از ۴۰ کیلووات انرژی مدوام  تولید نکند.

برخی از الزامات دیگر مانند  خاموش و روشن شدن سیستم بدون کمک انسان بتواند از روی عرشه فرودگر قمری کار و آن را از فرودگر جدا کرد و روی یک سیستم متحرک کار گذاشت و روی سطح ماه حمل کرد. علاوه بر این، هنگامی که این سیستم از زمین به ماه پرتاب می‌شود، باید در داخل استوانه‌ای به قطر ۴ متر و طول ۶ متر قرار گیرد و وزن آن نباید بیش از ۶ هزار کیلوگرم باشد. درخواست‌های پیشنهادی برای طراحی اولیه سیستم هستند و باید تا ۱۹ فوریه ارسال شوند.

راکتور هسته ای

آزمایشگاه ملی آیداهو در گذشته با ناسا روی پروژه‌های مختلفی کار کرده است. اخیرا، این آزمایشگاه به مریخ نورد «پرسویرنس» ناسا با یک سیستم قدرت رادیوایزوتوپ کمک کرد که گرمای تولید شده از تجزیه طبیعی پلوتونیوم-۲۳۸ را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند. این مریخ نورد که به اندازه خودرو است، در ماه فوریه بر روی مریخ فرود آمد و همچنان در سیاره سرخ فعال باقی مانده است.

اقامت روی ماه

وزارت انرژی همچنین در حال همکاری با شرکت‌های خصوصی در طرح‌های مختلف انرژی هسته‌ای، به ویژه در نسل جدید نیروگاه‌های کوچک‌تر است که از راکتور‌های کوچک مدولار تا راکتور‌های کوچک متحرک را شامل می‌شود و می‌توان به سرعت آنها را راه‌اندازی و در صورت عدم نیاز، آنها را غیر فعال کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار