اطلاعات جدید از فعالیت‌های آتشفشانی کره ماه به کمک فضاپیمای چینی

بررسی سنگ‌های کره ماه که طی ماموریت «چانگ‌ای ۵» به زمین آورده شده اطلاعات جدیدی از فعالیت‌های آتفشانی ماه را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

به گزارش  خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از livescience، تحلیل‌های جدید بر روی سنگ‌های ماه که اخیرا توسط ماموریت «چانگ‌ای ۵» چین به زمین آورده شده شده است تأیید می‌کند که آتشفشان خیزی در روی ماه دیرتر از آنچه قبلا تصور می‌کردیم رخ داده است. از طرفی این نمونه ها اسرار پیرامون این موضوع را برای دانشمندان عمیقتر کرده است.

فضاپیمای «چانگ‌ای ۵» چین در دسامبر ۲۰۲۰ در حدود ۱.۷۳ کیلوگرم غبار و سنگ ماه را از منطقه‌ای به نام «اقیانوس طوفان‌ها» در سمت نزدیک ماه جمع آوری کرد. تیم ماموریت این منطقرا به دلیل چگالی ظاهری کمتر دهانه‌ها هدف فرود قرار داد. مطالعات نشان می‌دهد که نمونه‌های جدید این ماموریت به طور قابل توجهی جوان‌تر از مناطق نمونه برداری شده توسط ماموریت‌های آپولو و لونا شوروی است.

نمونه‌ها ابتدا پردازش و فهرست بندی شدند و اولین دسته از نمونه‌ها برای انتشار در ژوئن تایید شدند. از آن زمان، تیم‌های مختلفی از دانشمندان تاکنون مشغول کار هستند تا بیاموزند که این سنگ‌ها چه چیزی می‌توانند در مورد ماه و تاریخ منظومه شمسی به ما بگویند.

فعالیت آتشفشانی ماه

اولین مقاله‌ای که در اوایل اکتبر در مجله «ساینس» منتشر شد، قدمت بخشی از نمونه‌ها را حدود ۱.۹۷ میلیارد سال نشان داد. در دومین مقاله که در ۱۹ اکتبر در مجله «نیچر» منتشر شد، از روش تاریخ‌یابی مشابهی استفاده کرد، اما در نمونه‌ای دیگر قدمت سنگ‌ها را ۲.۰۳ میلیارد سال را نشان داد. این یافته‌ها به دانشمندان در مورد لایه ماه در زیر پوسته اطلاعات زیادی می‌دهد. جیمز هد سوم، استاد علوم زمین شناسی در دانشگاه براون و نویسنده در اولین مقاله ذکر شده به اسپیس گفت: «این بدان معناست که گوشته ۲ میلیارد سال پیش دارای گرمای درونی عمیق بوده تا به ذوب مواد گوشته و تولید بازالت‌های سنگ بیرونی ادامه دهد.

مسائل پنهان درباره کره ماه

با این حال، اینکه چرا گوشته زیر این قسمت از ماه هنوز فعالیتی نسبی دارد، یک راز باقی مانده است. نکته دیگری که به این معما اضافه می‌شود کمبود آب است. مقاله‌ای که با مطالعه روی این سنگ‌ها انجام شده نشان می‌دهد که سنگ‌ها بی‌آب هستند و نشان می‌دهد که آب فراوان در گوشته ماه نمی‌تواند جوانتر بودن آتشفشان تایید شده ماه را نیز توضیح دهد.

جیمز هد در صحبت هایش اشاره کرد: تمامی این عدم قطعیت‌ها به این معنی است که نمونه‌های «چانگ‌ای ۵» به درک بیشتر همسایه آسمانی ما کمک می‌کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار