کارشناس مسئول سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت توانمندسازی گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه با هدف پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، عوامل مختلف اثرگذار بر این مبحث را توضیح داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، طاهره قنبریان در یک کارگاه آموزشی کارشناس مسئول سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سلامت افراد در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی موضوعی بسیار مهم محسوب شده و توجه به تامین و حفظ و ارتقاء آن منجر به توسعه و آبادانی جامعه می‌شود.

او افزود: اگرچه عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مانند فقر، دسترسی ضعیف به مراکز بهداشتی، پایین بودن سطح سواد افراد جامعه، نداشتن منابع حمایتی و دیگر موارد بر سلامت اثر می‌گذارد و دولت‌ها باید در بهبود این شاخص‌ها سرمایه گذاری کنند، اما توانمند کردن افراد نیز از اهمیت ویژه‌ای در ارتقای سلامت کلی افراد و پیشگیری از بروز آسیب‌های روانی اجتماعی برخوردار است.

قنبریان بیان کرد: توانمندسازی اشاره به این دارد که افراد قدرت فکر و رفتار کردن آزادانه و تصمیم گیری را به دست آورده و از این رو بتوانند سلامت خود را در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی ارتقا بخشیده و افراد مهم و تاثیرگذاری در جامعه شوند.

این کارشناس مسئول سلامت گفت: توانمندسازی افراد شامل ۱- افزایش دانش و اطلاعات فرد در مورد حقوق خود نظیر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و منابع و حمایت‌های موجود در جامعه، ۲- رشد عزت نفس و اعتقاد به توانایی خود برای ایجاد تغییرات مطلوب در زندگی خود و کنترل آن و ۳- رشد توانایی تاثیرگذاری بر تغییرات اجتماعی برای ایجاد یک نظم اجتماعی و اقتصادی منصفانه‌تر در سطح اجتماعی و ملی است.

شاخص‌های توانمندی افراد

او در خصوص شاخص‌های توانمندی افراد در سطح فردی که به بهبود سلامت و کیفیت زندگی آن‌ها می‌انجامد، گفت: این شاخص‌ها شامل ظرفیت مشارکت در تصمیم گیری‌های خانوادگی، توانایی تصمیم گیری مستقل، مشارکت عملی در تصمیم گیری به ویژه در مورد مسایل خانوادگی و مراقبت و تربیت فرزندان، دسترسی به خدمات بهداشتی اعم از دسترسی به اطلاعات مربوط به سلامت، دسترسی به آموزش یا کلاس‌های سوادآموزی، دسترسی به منابع مالی و امکان درآمدزایی، عزت نفس بالا، دسترسی به اطلاعات مربوط به خشونت خانگی و سازمان‌ها و موسسات حمایتی، دسترسی به مراکز مشاوره و امکان و توانایی شرکت در سازمان‌های اجتماعی می‌شود.

مداخلات ضروری برای توانمندسازی افراد

قنبریان ادامه داد: برای توانمندسازی افراد سه استراتژی مهم شامل بهبود وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد، افزایش آگاهی در مورد حقوق فردی و موضوعات مربوط به سلامت و دسترسی به خدمات سلامت وجود دارد.

به گفته این کارشناس سلامت، آموزش سبک زندگی سالم، ظرفیت سازی و ایجاد انگیزه را در این خصوص یادآور و متذکر شد: ظرفیت سازی به معنی فراهم کردن امکان سوادآموزی و ادامه تحصیل، آموزش مهارت‌های زندگی با تاکید بر مهارت‌های مقابله ای، فراهم کردن آموزش شغلی و امکان کسب درآمد، آموزش مهارت تصمیم گیری، رشد عزت نفس، خودمختاری و تصمیم گیری مستقل، آموزش پیشگیری از خشونت است.

کارشناس مسئول سلامت معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: ایجاد انگیزه برای تغییر به مفهوم درک اهمیت تغییر و اعتماد به خود برای ایجاد تغییر است.

او گفت: در این میان مراکز مراقبت اولیه بهداشتی اعم از خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت که ممکن است نخستین نقطه تماس اقشار آسیب دیده و یا آسیب پذیر جامعه باشند، می‌توانند نقش مهمی را در توانمندسازی افراد داشته باشند تا این گروه از افراد جامعه بتوانند تصمیم‌های آگاهانه‌ای برای بهبود شرایط زندگی خود گرفته و از خود در برابر آسیب‌های روانی اجتماعی محافظت کنند و با یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای و اتخاذ یک سبک زندگی سالم، سلامت و رفاه روانی و اجتماعی خود را ارتقاء دهند.

قنبریان خاطرنشان کرد که شهروندان این امکان را دارند که در محل سکونت خود با مراجعه با کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت و دریافت خدمات تخصصی روانشناختی در راستای توانمندسازی خود گام موثری بردارند.

او گفت: در فرآیند مشاوره، علاوه بر ارائه اطلاعات ضروری در مورد مشکل و فراهم آوردن حمایت‌های موردنیاز، به افراد مهارت‌های تصمیم گیری و مقابله‌ای لازم آموزش داده می‌شود تا قادر شوند در مورد شرایط زندگی خود، تصمیم‌های آگاهانه‌ای بگیرند و مقابله موثری با مشکلات داشته باشند تا سلامت و کیفیت زندگی خود را ارتقاء بخشند.

قنبریان بیان کرد: هدف مشاوره در هر زمینه‌ای از جمله شناسایی و رفع مشکلات و آسیب‌های روانی اجتماعی مستلزم توانمندسازی افراد برای بیرون آمدن از نقش قربانی و کسب قدرت درونی برای تصمیم گیری، حل مسئله و کنترل موقعیت زندگی خود است.

این کارشناس سلامت علوم پزشکی شیراز، گفت: توانمندسازی یکی از مهمترین اقداماتی است که برای افراد در معرض خشونت و خانواده‌های آسیب پذیر انجام می‌شود تا سلامت و کیفیت زندگی آن‌ها بهبود یافته و توانایی بیشتری برای مقابله با مشکلات زندگی و پیشگیری از بروز آسیب‌های روانی اجتماعی پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.