رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: نگارخانه ۱۳۳۰ این شهرستان مقام سوم "جایزه معمار" کشور در سال ۱۴۰۰ را از آن خود کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، سیامند جوانبخت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد اظهار داشت: جایزه معمار سال هر ساله در چهار گروه مسکونی تک واحدی، مسکونی آپارتمانی، عمومی و بازسازی پروژه‌های برگزیده انتخاب می‌شود که خانه ۱۳۳۰ مهاباد مقام سوم جایزه معمار ۱۴۰۰ را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه جایزه معمار یکی از رویداد‌های مهم معماری کشور ایران است، ادامه داد: مرمت این بنا توسط گروه معماری "کانی سواران" و مسوول این پروژه "محمد کانی سواران" بوده است که طراحی جدید آن از سوی تیم طراحی متشکل از "گل نسا متحد"، "مجید کانی سواران"، "فاطمه حسنلو" و "عاطفه پرند" صورت گرفته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد افزود: کسب جایزه سوم معمار کشور، خانه ۱۳۳۰ این شهرستان را در سطح بین‌الملل هم مطرح کرد به نحوی که تصاویر این بنا در ژورنال‌های مطرح معماری و طراحی کشور‌های آمریکا، ایتالیا و چین چاپ شده است.

جوانبخت با بیان اینکه این نگارخانه موفق به کسب جایزه اول در بخش مرمت نیز شده است، گفت: مجموعه فرهنگی-هنری خانه ۱۳۳۰ مهاباد از خانه‌ای با قدمت بیش از ۷۰ سال و با مساحت تقریبی ۲۰۰ مترمربع، در خیابان وفایی، کوچه سوم غربی این شهر قرار دارد.

وی اضافه کرد: اگرچه ساختمان قدیمی آن ۷۰ سال پیش ساخته شده است، اما در مراحل بازسازی، سرنخ‌هایی پیدا شده که نشان می‌دهد خشت‌های موجود در برخی دیوار‌ها بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند.

جوانبخت با بیان اینکه این مرکز از نمایش آثار هنرمندان به‌ویژه بانوان استقبال می‌کند، ادامه داد: حمایت از هنر‌های بومی منطقه و زنان خالق اثر‌های هنری و صنایع دستی و همچنین فروش و به نمایش گذاشتن آثار مددجویان و اقشار ضعیف یکی از برنامه‌های حمایتی از هنرمندان زن است.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.