هادی زارع گفت: آنگارا بیماری ویروسی با تلفات بالا، تنها با رعایت اصول امنیت زیستی قابل کنترل و پیشگیری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، هادی زارع معاون سلامت دامپزشکی استان  یزد در خصوص بیماری آنگارا به مرغداران هشدار داد و گفت: آنگارا یک بیماری عفونی و مسری است که در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای از سوی مرغداران شاهد شیوع و گسترش آن و تلفات سنگین در واحد‌های مرغداری استان می‌شویم.

او با بیان اینکه مرغداران استان رعایت اصول امنیت زیستی را جدی بگیرند، تصریح کرد: شروع ناگهانی تلفات، بی حالی، ازدحام کردن و پر‌های ژولیده در گله نشان دهنده شیوع بیماری در واحد‌های مرغداری است که گزارش دهی به موقع این موضوع مهمترین امر در جلوگیری از پیشروی بیماری در استان می‌شود.

زارع افزود: بیماری آنگارا در سنین بین ۳ تا ۵ هفتگی در جوجه‌های گوشتی مشاهده می‌شود، اما احتمال شیوع در گله‌های تخمگذار و مادر نیز وجود دارد.

او با بیان آنکه هیچ دارو و واکسنی برای کنترل بیماری آنگارا وجود ندارد، به مرغداران توصیه کرد: اصول امنیت زیستی همچون کاهش تراکم جوجه‌ریزی به خصوص در واحد‌ها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد و عدم ورود و خروج افراد، خودرو، کود و سایر موارد در واحد‌های آلوده و مشکوک و مدفون نمودن کلیه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن با آهک و خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط برای جلوگیری از شیوع بیماری جدی بگیرند.

او همچنین ضدعفونی مداوم محوطه اطراف مرغداری، کنترل تردد کارگران و متصدیان، ایجاد تهویه مناسب، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن‌ها و همچنین تهیه دان از مراکز معتبر را از دیگر اقدامات پیشگیری عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری و تلفات غیرعادی در جمعیت طیور خود، نسبت به پیگیری موضوع از طریق دامپزشکی محل خود اقدام نمایند تا با اقدام به موقع از پیشروی بیماری در استان جلوگیری شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.