رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اندونزی مسیر و فرصت ورود به بازار آ. س. آن (اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا) است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر اندونزی گفت:  اندونزی به عنوان کشوری که بزرگترین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده و اقتصادی پیشرفته و باثبات دارد؛ از جایگاهی مهم در مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان بهره‌مند است.

او افزود: خوشبختانه در بحث روابط سیاسی نیز دارای تعاملات ارزشمندی هستیم، اما باور داریم که از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به شایستگی بهره گرفته نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ظرفیت های اقتصادی این دو کشور را مکمل خواند و ظرفیت مذکور را فرصتی برای تعریف همکاری‌های مشترک برشمرد و  ادامه داد: بسیاری از کالا‌هایی که در اندونزی تولید می‌شود، مورد نیاز ایران بوده و متقابلا شماری از کالا‌های ایران نیز بازار خوبی در این کشور دارند. به طور مشخص از خراسان رضوی، دو محصول زعفران و سنگ‌های قیمتی می‌تواند مورد استقبال مصرف‌کنندگان اندونزی قرار بگیرد. همین حالا فیروزه ایران و خراسان، در بازار این کشور، متقاضیان خوبی دارد.

شافعی بر نقش سفرا در تقویت روابط اقتصادی تاکید و بیان کرد: علی رغم روابط اقتصادی برجسته دو کشور، اطلاعات کافی از ظرفیت‌های اقتصادی، در اختیار طرفین نیست و قطعا تبادل هیات‌های اقتصادی و برگزاری رویداد‌های مشترک می‌تواند فعالان اقتصادی ایران و اندونزی را به شناخت بیشتر و بهتر برساند.

«رونی پراستیو یولیانتورو» سفیر جمهوری اندونزی در ایران نیز با تقدیر از میزبانی اتاق  بازرگانی مشهد، گفت: این نخستین سفر من به خراسان رضوی و مشهد است و تلاش دارم تا با ظرفیت‌های این خطه، به نیت توسعه تعاملات اقتصادی اندونزی و خراسان رضوی، بیشتر آشنا شوم.


بیشتر بخوانید




او افزود: ما هم مشتاق توسعه روابط اقتصادی هستیم و معتقدیم که پتانسیل‌های زیادی در بخش اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید برای بهبود تعاملات، مغتنم شمرده شوند.

سفیر جمهوری اندونزی در ایران  پیشنهاد برگزاری وبیناری مشترک میان اتاق‌های بازرگانی ایران و اندونزی را مطرح کرد و ادامه داد:در حوزه سرمایه گذاری‌های مشترک، مشتاق آن هستیم که ظرفیت‌های مطلوب را شناسایی و بستر مشارکت بخش خصوصی دو کشور را در این حوزه‌ها فراهم کنیم. عرصه‌های گردشگری و یا به طور ویژه، محصولات حلال که کشور اندونزی، بزرگترین تولیدکننده آن است و صادرات گسترده‌ای نیز در این بخش دارد، نمونه از این پتانسیل‌های خوب به شمار می‌آید.

محمدرضا توکلی زاده، عضو هیات رئیسه و مسئول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این دیدار، اندونزی را یکی از اقتصاد‌های توانمند جهان دانست و گفت: امیدواریم این جنس ملاقات‌های مشترک و تعاملات سازنده، بسترساز توسعه روابط اقتصادی دو کشور شود. باور داریم در عرصه دیپلماسی اقتصادی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور‌ها می‌توانند بیشترین نقش و اثر را داشته باشند.

انتهای پیام//م.م.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.