معاون وزیر کشور گفت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته تقویت ارتباط با کشورهای همسایه از طریق وزارت امور خارجه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بابک دین‌پرست معاون وزیر کشور در نشست بررسی مشکلات تجار و فعالان اقتصادی افغانستانی که با حضور معاونان اقتصادی سه استان مرزی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و هم سرمایه‌گذاران افغانستانی در مشهد برگزارشد گفت: ایران از معدود کشور‌هایی است که با ۱۵ کشور همسایه بوده و ۱۶ استان مرزی دارد و این زمینه‌ای مغتنم را برای توسعه همکاری اقتصادی با این کشور‌ها فراهم کرده است.

او افزود: اگر این مدیریت واحد در مرز مستقر شود و تعامل بهتری با کشور‌های همسایه ایجاد شود، منجر به توسعه صادرات و واردات خواهد شد و دولت به جز انجام مبادلات مرزی و توافقات بین استانداران در موضوعات مرزی دخالت زیادی نمی‌کند.


بیشتر بخوانید


معاون وزیرکشور ادامه داد: حفظ تعاملات تجاری مستلزم داشتن نگاه برد- برد است و در هفته چهارم مهرماه نشست مشترک استانداران مرزی و نمایندگی‌های کنسولگری ایران در کشور‌های همسایه برگزار خواهد شد که چین و هند هم در آن حضور خواهند داشت.

دین پرست بیان کرد: کاهش فرآیند تشریفات گمرکی صادرات و واردات در مرز‌های سه استان و ایجاد دبیرخانه مشترک برای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برای حل این موضوعات و مسائل مشابه دیگر مرزی ضروری است؛ برخی محور‌های قابل تفویض به مدیران استانی برای تسهیل در امور بازرگانان و تجار در استان‌ها ضروری است و این موضوع از طریق مرکز کشور در حال پیگیری است، اما باید مدیران استانی همه محور‌های قابل تفویض را به مرکز اعلام کنند.

او تصریح کرد: از ۴۰ بازارچه مرزی مشترک در ۹ استان که در مرز هفت کشور همسایه وجود دارد، بازارچه‌های سه استان تعطیل است، بازارچه‌های مشترک ۶ استان فعال است، از این ۴۰ بازارچه ۲۰ بازارچه فعال است، از ۲۰ بازارچه‌ای که غیرفعال است، ۱۴ مورد به خاطر عدم همکاری کشور مقابل است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام// ص.ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.