چهل و یکمین سالگرد آزادسازی سوسنگرد با حماسه آفرینی لشکر عاشورا امروز در تبریز گرامی داشته شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،سردار پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وحدت، همدلی، ایثار و از خود گذشتگی مردم و نیرو‌های مسلح را عامل اصلی شکست محاصره سوسنگرد دانست.

سردار پورجمشیدیان گفت: دوران دفاع مقدس مردم ایستادند و عزت و افتخار آفریدند و امروز این ما هستیم که باید در سختی‌ها در کنار آن‌ها باشیم و مشکلات آن‌ها را حل و فصل کنیم.

وی افزود: حضور قشر‌های مختلف مردم ایران اسلامی در سوسنگرد نمونه‌ای از وحدت ملی ما بود و با عنایت پروردگار و از خود گذشتگی مردم و نیرو‌های مسلح و رهبری مدبرانه امام خمینی (ره) محاصره سوسنگرد شکسته شد.

سردار پورجمشیدیان با بیان اینکه یکی از بیشترین مقاومت‌ها در جریان تهاجم نیرو‌های بعثی صدام در منطقه سوسنگرد شکل گرفت ادامه داد: حضور میدانی و نقش ارزنده و محوری آیت‌الله خامنه‌ای در این عملیات پیروزمندانه که در آن زمان نماینده وقت امام در شورای عالی دفاع بودند، همراه با شجاعت و شهامت دکتر مصطفی چمران زمینه خَلق حماسه شگفت‌آور آزادی سوسنگرد را در شرایط بسیار سخت و غیرقابل باور را فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنی صدر دستور لغو عملیات را به تیپ ۹۲ زرهی ارتش داده بود و با این دستور عملاً عملیات لغو می‌شد و سوسنگرد نیز سقوط می‌کرد و همه مدافعان به شهادت می‌رسیدند، اما بلافاصله آیت الله خامنه‌ای در تماس تلفنی این مسئله را با حضرت امام (ره) در میان گذاشتند و امام خمینی هم دستور شکستن محاصره سوسنگرد را صادر کردند.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: با این پیروزی اهواز برای همیشه از خطر سقوط نجات یافت، در این عملیات حضور مردم به خصوص مردم عرب منطقه در مقاومت در برابر دشمن چشمگیر بود و آن‌ها مانند سدی محکم در مقابل دشمن قرار گرفتند.

وی نقش لشکر عاشورا و سردار شهید علی تجلایی را در پیروزی سوسنگرد بسیار مهم عنوان کرد و گفت: نخستین نیرو‌هایی که خود را به سوسنگرد رساندند تا از این شهر دفاع کنند، نیرو‌های لشکر عاشورای آذربایجان شرقی به فرماندهی سردار شهید علی تجلایی بودند که با مقاومت خود توانستند در حفظ شهر سوسنگرد نقش مهمی ایفا کنند.

بزرگداشت سالروز شکست محاصره سوسنگرد در تبریز

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: آزادسازی سوسنگرد اوج تبعیت از ولایت و امامت بود و رزمندگان ارتشی، سپاهی، بسیجی، جهادی، مردم بومی دشت عباس به خصوص منطقه عشایر و حتی ژاندارمری آن زمان با فرمان امام راحل، این شهر را آزاد کردند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اظهار کرد: کسانی که اهل رزم و جنگ هستند، می‌دانند که سوسنگرد یک شهر کلیدی در دوران دفاع مقدس برای ایران اسلامی بود و اگر دشمن این منطقه را اشغال می‌کرد، شهر حمیدیه سقوط می‌کرد و اگر حمیدیه سقوط می‌کرد نوبت به سقوط اهواز و خوزستان می‌رسید و در نهایت معادله جنگ عوض می‌شد.

وی افزود: ما در آن سال‌ها با استفاده از توان نرم که ماحصل فرهنگ ایثار و شهادت بود توانستیم در مقابل دشمنان خود ایستاده و مبارزه کنیم و تهدید‌های سخت و نرم را پشت سر بگذاریم و دنباله روی از این فرهنگ تاکنون ما را از دوران‌های مختلفی عبور داده و اکنون وظیفه ما است که برای ادامه این مسیر توان نرم ایران اسلامی را فراگیر کنیم و آن را ترویج دهیم.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: در سایه نقش مرجعیت، ولایت و امامت است که جوانانی از آذربایجان می‌روند تا سوسنگرد را نجات دهند. فرمانده رژیم بعث عراق که با یک لشکر مجهز ۱۵ هزار نفری و با ۷۰ تانک به سوسنگرد حمله کرده بود، در آن زمان گفته بود فرمانده نیرو‌های ایران در سوسنگرد یک جوان آذربایجانی است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: راهکار‌های این جوان یعنی شهید تجلایی، مقاومت و شهادت بود. این جوان آذربایجانی در تمامی لشکر ۱۵ هزاری عراق اثر کرد و آن را به هم ریخت.

سردار عباسقلی زاده فرمانده سپاه عاشورا هم در این مراسم گفت: با اظهاراتی که رزمندگان تبریز از شرایط سخت سوسنگرد داشتند و به خدمت شهید آیت الله مدنی اعلام کردند، این شهید بزرگوار واسطه شده و این پیام را به امام (ره) رساند و ایشان نیز در آن زمان فرمان دادند که باید حصر سوسنگرد شکسته شود.

بزرگداشت سالروز شکست محاصره سوسنگرد در تبریز

سردار عباسقلی زاده افزود: این عملیات پرافتخار برگ زرینی در مجموعه افتخارات رزمندگان و شهدای لشکر همیشه پیروز ۳۱ عاشورا است که با هماهنگی سایر نیرو‌های ارتش، نیروی انتظامی و جهادسازندگی موفق شدند عملیات شکستن حصر سوسنگرد را با پیروزی تمام به سرانجام برسانند و باعث افتخار برای نظام شوند.

وی ادامه داد: همان طور که اگر امام (ره) دیروز فرمان آزادسازی مناطق جنوب و سوسنگرد را صادر نمی‌کردند شاهد نفوذ دشمن، تسلط و درگیری‌های بسیاری در شهر‌های اهواز، خرم آباد و کرمانشاه بودیم، امروز نیز اگر مقام معظم رهبری فرمان مقابله با فتنه خوارج داعش را در سوریه و عراق صادر نمی‌کردند شاهد درگیری‌های این دشمنان در خاک کشور عزیز خودمان بودیم.

سردار عباسقلی زاده اظهار کرد: ما این پیروزی‌ها و افتخارات را مدیون هدایت‌های پیامبرگونه امامین انقلاب هستیم و این نعمت بی بدیل خداوند تبارک و تعالی را باید دائم شاکر باشیم تا همواره سایه این نعمت عظمای بی بدیل و بی نظیر ولایت بر سر مردم عزیز ایران و مستضعفین مستدام باشد.

فرمانده سپاه عاشورا تصریح کرد: باید در مسیر تحقق اهداف امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب برای زمینه سازی ظهور امام عصر (عج) گام برداریم و هدف نهایی انقلاب که زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت بن الحسن مهدی موعود (عج) محقق شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.