مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تکمیل و افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های مشهد نیازمند ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تکمیل و افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های مشهد،  را نیازمند ۶۰ هزار میلیارد ذکر کرد و گفت: می‌بایست این مبلغ اعتبار تا افق ۱۴۲۰ از محل منابع مختلف تامین شود.

او افزود: حدود ۸۵ درصد از شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد اجرا شده‌است که مهمترین چالش در بخش فاضلاب این کلانشهر، کمبود تصفیه خانه است و اجرای پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و طول شبکه مورد نیاز فعلی مشهد چهار هزار و ۲۳۵ کیلومتر است که تا پایان نیمه اول امسال، سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر از این شبکه اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: پنج تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت اسمی ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز در این کلانشهر ساخته شده که به علت بار آلودگی زیاد و عملیات ارتقا، متوسط ظرفیت قابل بهره برداری آن ۲۲۸ هزار مترمکعب در شبانه روز و معادل حدود ۹۰ درصد فاضلاب جمع آوری شده است.

اسماعیلیان بیان کرد: مدل مشخصی برای افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب تهیه و به تایید وزارت نیرو رسیده است که باید از روش‌های مختلف، تجهیز منابع مالی صورت گیرد و تجهیز منابع مالی از طرق مختلف مانند فاینانس خارجی، تسهیلات قانونی و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در قالب قرارداد‌های خرید تضمینی و بیع متقابل صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه یکی از خواسته‌های مهم در این خصوص ساخت تصفیه‌خانه خین عرب است، تصریح کرد:  امیدواریم دولت مجوز لازم را صادر و تسهیلات را در اختیار بگذارد، چون پیمانکاری این پروژه انجام شده و نیازمند اخذ مصوبه از شورای اقتصاد است و در صورت اخذ تسهیلات و مجوز لازم، این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۲۵ هزار متر مکعب احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به ساخت یک تصفیه‌خانه دیگر از محل فاینانس داخلی اشاره  و تاکید کرد: امیدواریم دولت با مشخص کردن تامین‌کننده مالی و مشخص کردن بانک عامل زمینه احداث این تصفیه‌خانه را فراهم کند و ساخت ۲ تصفیه خانه دیگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با ظرفیت‌های ۷۰ و ۹۳ هزار مترمکعب نیز در دستور کار است.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.