معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت:با آغاز فصل سرما نظارت بر صنایع و سوخت مصرفی آن‌ها برای جلوگیری از آلایندگی بیش از حد استاندارد توسط حفاظت محیط زیست در کردستان تشدید می‌یابد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، اقبال حمیدی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: در بخش پایش‌ها علاوه بر کنترل صنایع کوچک و واحد‌های صنفی و شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی و همچنین مراکز معاینه فنی خودرو‌ها و پمپ بنزین ها، سوخت مصرفی صنایع بزرگ و برخی واحد‌های صنعتی خصوصاً در شرایط اضطرار آلودگی هوا بصورت روزانه در کل استان پایش و بررسی می‌شود.

حمیدی تصریح کرد: بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۱ قانون هوای پاک، تمام واحد‌های بزرگ و متوسط باید به نصب و راه اندازی پایش برخط اقدام کنند که در استان کردستان شرکت پتروشیمی، نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج و کارخانه سیمان بیجار به این سیستم مجهز شده اند و کارشناسان پایش و آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان به صورت آنلاین میزان آلایندگی این صنایع را بررسی و پایش می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: بیشتر سوخت مصرفی این صنایع گاز طبیعی است و در فصل سرما به دلیل افت فشار و قطع نشدن گاز خانگی این صنایع از سوخت جایگزین همچون گازوئیل و یا نفت کوره استفاده می‌کنند که با پایش مستمر در این ایام به محض اینکه میزان آلایندگی بیشتر از حد مجاز شود به واحد اخطار داده خواهد شد و در صورت عدم اصلاح ممکن است دستور تعطیل واحد آلاینده تا حصول به شرایط نرمال صادر گردد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه در چند سال اخیر سنندج محل ورود خودرو‌های فرسوده کشور شده که مهمترین عامل آلودگی هوای این شهر محسوب می‌شود؛ افزود: راهکار کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت برای کاستن از نقش خودرو‌ها در آلودگی هوا، اسقاط و جایگزینی خودرو‌های فرسوده بویژه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ضروری است.

حمیدی اظهار داشت: این راهکار از سال ۱۳۹۱ در استان کردستان همزمان با سراسر کشور آغاز شد و تا سال ۱۳۹۷ به صورت متناوب در حال اجرا بود، اما بنا به دلایلی همچون نوسانات شدید قیمت خودرو و کافی نبودن تسهیلات بانکی؛ صاحبان خودرو‌های فرسوده دیگر رغبتی به جایگزین کردن خودرو‌های فرسوده نداشته و از سال ۱۳۹۸ این طرح متوقف شده است.

او در ادامه از وجود ۶ ایستگاه پایش کیفیت هوا در استان کردستان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد دو ایستگاه در سنندج و شهرستان‌های سقز، بانه، مریوان و قروه نیز هر کدام دارای یک ایستگاه هستند.

حمیدی با اشاره به اینکه در صورت تأمین اعتبارات لازم دو ایستگاه پایش کیفیت هوا در شهرستان‌های کامیاران و بیجار نیز راه‌اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: شهرستان کامیاران به دلیل نزدیکی با مرز‌های غربی و کشور عراق، مبدأ گرد و غبار‌های استان در اولویت این کار قرار دارد.

او  همچنین در ادامه به گزارشی از اقدامات این اداره کل در حوزه پایشی در ۶ ماهه نخست سال اشاره کرد و گفت: در گشت و پایش‌های نیمه نخست سال جاری دراستان کردستان ۵۴۰ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی، جایگاه پسماند‌ها و منابع آبی تحت پایش قرارگرفتند که این پایش‌ها منتج به انجام ۷۶ مورد نمونه برداری و ۶۲۳ مورد آنالیز شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: نتایج کنترل‌ها و پایش‌های انجام شده در شش ماه نخست سال جاری منجر به ۳۸ اخطاریه، ۱۸ دستور تعطیل و ۷ واحد پلمب در استان شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار