روز جهانی بدون خودرو چگونه می گذرد؟

۳۱ شهریور مصادف با ۲۲ سپتامبر، به عنوان «روز جهانی بدون خودرو» نامگذاری شده و یک روز بدون خودرو، خودروسواران را تشویق می‌کند تا در سال، یک روز از اتومبیل استفاده نکنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،۳۱ شهریور مصادف با ۲۲ سپتامبر امسال در شهر‌های سراسر جهان به عنوان روز «جهانی بدون خودرو» جشن گرفته می‌شود و فرصت مهمی برای شهروندان است تا به تاثیر آلودگی هوا بر زندگی‌شان توجه کنند.

در روز جهانی بدون خودرو رانندگان تشویق می‌شوند تا از اتومبیل‌های خود استفاده نکنند چراکه خودرو به عنوان منابع متحرک آلاینده یکی از منابع اصلی آلودگی هوا به‌ویژه در شهرها به‌حساب می‌آیند اما چه کسی بار این مسئولیت را به دوش می کشد و به تامین سلامت خود و جامعه می اندیشد.

امروز صبح وقتی از خواب بیدار شدم طبق عادت نگاهی به تقویم انداختم. " روز جهانی بدون خودرو". واقعا می‌شود حتی یک روز فقط یک روز این آهن پاره‌ها را در پارکینگ هایمان نگه داریم؟ نه برای یک ماه...  و نه برای یک سال... تصمیم گرفتم از خودم شروع کنم و امروز بدون خودرو به محل کار بروم. در مسیر چند نمایشگاه خودرو نظرم را جلب کرد. از تولید داخلی گرفته تا برند‌های خارجی همه جور خودرویی داشتند.

تا وارد شدم یک نفر که صاحب نمایشگاه بود با صدای بلند گفت آقا فروش نداریم. سلام علیک کردم و گفتم قصد خرید ندارم، ولی چرا فروش ندارید؟گفت: چرا نداره! یه بار دلار میره بالا معاملات می‌خوابه... یه بار میاد پایین معاملات می‌خوابه... تحریم میشیم معاملات میخوابه... این سری هم بخاطر طرحی که برای واردات خودروی خارجی ایجاد کردند خرید و فروشی صورت نمیگیره.

این موضوع مرا به اتحادیه نمایشگاه داران خودرو کشاند.آقای کاظمی هم از این وضعیت گله‌مند بود.

او گفت: با توجه به تورم ابتدای شهریور قیمت خودرو‌های خارجی در سنندج ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد که خودرو‌های داخلی نیز از این قاعده مستثنی نبودند، اما با اعلام طرح واردات خودرو باتوجه به اینکه هیچ اقدامی به عمل نیامده و هنوز هیچ خودرویی وارد نشده است، بازار خودرو در سنندج نیز مانند سایر نقاط کشور دچار رکود شدیدی شده که به جرات میتوان گفت که در هفته‌ی جاری تعداد معاملات به صفر رسید.

کاظمی در ادامه گفت: با اعلام این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی قیمت‌ها روندی کاهشی را پیمودند و چه خودرو‌های خارجی چه داخلی تا به امروز افتی ۱۵ درصدی داشته اند.

او اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح واردات خودرو شاهد تنوع محصولات جهانی در بازار خواهیم بود که این امر تولید کننده‌های داخلی را وادار میسازد هم کیفیت را ارتقا بدهند و هم تا حدودی از قیمت‌های دستوریشان بکاهند که در نهایت هم به نفع مردم و هم به نفع نمایشگاه داران خودرو تمام میشود.به نظر می‌رسد با عملیاتی شدن این طرح بازار خودرو دچار ثبات نسبی خواهد شد و معاملات نیز با رونق خوبی مواجه می‌شوند.

کاظمی افزود: این طرح در حال تکمیل شدن است و انتظار می‌رود تا ۲۰ روز آینده به مرحله اجرایی برسد و تا آن زمان رکود بازار خودرو و روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

او گفت: با توجه به اینکه واردات خودرو مشروط بر صادرات قطعات و خودرو‌های داخلی خواهد بود نقطه عطفی ایجاد خواهد شد که خودروسازان داخلی در رقابت با محصولات خارجی ایمنی و کیفیت محصولات و قطعات را ارتقا بدهند.

با خداحافظی از آقای کاظمی وارد خیابان می‌شوم و در روز بدون خودرو، ترافیک سنگین نظرم را به خود جلب میکند این ترافیک و شلوغی چه پیامد‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ بجز آلودگی صوتی و هدررفتن وقت شهروندان در خیابان‌ها آلودگی ناشی از سوخت این خودرو‌ها چه عوارضی خواهد داشت و بسیاری از مشکلات ثانویه را ایجاد خواهد کرد.

روز جهانی بدون خودرو چگونه می گذرد؟

تولید روزانه ۴۵۰ تن گاز کربن دی اکسید ناشی از سوخت خودرو

 روزانه به واسطه خودروهایمان درکردستان یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین و یک میلیون و ۳۵۰ هزار لیتر گازوئیل مصرف می‌شود.

آقای امینی کارشناس بهداشت محیط است او می‌گوید: دود ناشی از سوخت خودرو‌ها روزانه در استان حدود ۴۵۰ تن گاز کربن دی اکسید تولید می‌کند.

زندگی این روز‌های مردم درهمه جای جهان با این آهن پاره‌ها که خودرو می‌نامیم گره خورده است. قطعا حذف آن از زندگی کار‌ها را دشوار خواهد کرد. تکنولوژی هم همواره برای آسان شدن امور به کمکمان آمده، اما شاید اگر میتوانستیم خودرو و سایر ابزار‌های تکنولوژی را محدود و فقط در مواقع ضروری استفاده کنیم دنیا جای آرام و بهتری می‌شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.