۲۲ سال از فعالیت بزرگترین کارخانه گچ شهرستان نهبندان می‌گذرد و با وجود افتتاح رسمی کارخانه ۱۸ سال است که قفل تعطیلی بر این کارخانه خورده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کارخانه گچ افضل آباد یکی از ظرفیت‌های مهم اشتغالزایی در شهرستان نهبندان است که به علت کم توجهی مسئولین ۱۸ سال است که تعطیل و غیر فعال شده است.

کارخانه‌ای بزرگ که در سفر رهبر انقلاب به شهرستان نهبندان در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی، اما به دلیل مشکلات متعدد تعطیل شد و دوباره در سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی در سال ۸۴ به چرخه تولید بازگشت.

این کارخانه در زمان فعالیت، گچ مورد نیاز خراسان جنوبی و استان‌های همجوار را تأمین می‌کرد و باعث رونق معادن خاک‌های صنعتی نهبندان شده بود.

۱۸ سال در کما

تنها کارخانه گچ شهرستان نهبندان از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۸ به صورت ثابت فعال بود و از ابتدای مرداد ماه سال ۱۳۸۸ این کارخانه به شهرداری نهبندان واگذار شد، اما تاکنون شهرداری هیچ اقدامی برای بازگشایی آن نکرده است.

بیکی فرماندار شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: بهمن ماه سال ۱۳۷۶ بود که با حضور رئیس وقت بنیاد مستضعفان کشور اقدامات اولیه کارخانه گچ افضل آباد رقم خورد و در سال ۱۳۷۸ با حضور رهبر انقلاب راه اندازی شد.

کارخانه گچ نهبندان چندین سال قبل به بهره برداری رسید اما دوباره غیرفعال شد

او بیان می‌کند: کارخانه گچ افضل آباد از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فعال بوده، سپس از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸ تعطیل شده و بعد از نیمه دوم ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ به دست پیمانکار فعال بوده است و از سال ۱۳۹۲ تاکنون غیر فعال است؛ در مجموع از زمان افتتاح تاکنون حدود ۶ سال فعال بوده و ۱۸ سالی می شود که غیر فعال مانده است.

بیکی تأکید می‌کند: برای راه اندازی اولیه کارخانه گچ نهبندان در ۳ شیفت کاری حدود ۳۵ نیرو لازم است که با راه اندازی دوباره آن نیز ۳۵ نفر مشغول به کار می‌شوند.

راه اندازی دوباره کارخانه، لنگِ تأمین اعتبار و سوخت

فاصله ۳۷ کیلومتری کارخانه گچ افضل آباد نهبندان با محل موجب شده تا این کارخانه برای نهاد‌های خدمات رسانی همچون شهرداری بازدهی اقتصادی مناسبی نداشته باشد، زیرا تولید زیر ۲۰۰ تُن در ۲۴ ساعت برای یک کارخانه و سرمایه گذار توجیه اقتصادی ندارد.

بیکی فرماندار نهبندان تصریح می‌کند: نبود سرمایه گذار داخلی و خارجی یکی دیگر از دلایل متوقف شدن فعالیت کارخانه گچ افضل آباد بوده است.

نبود سرمایه گذار سبب توقف کار کارخانه گچ نهبندان شده است

فرماندار نهبندان کمبود سوخت را یکی دیگر از دلایل تعطیلی کارخانه بیان می‌کند که البته هم اکنون با گازرسانی به شهرستان نهبندان این مشکل برطرف شده، اما برای راه اندازی دوباره آن باید فکری هم برای بازاریابی و فروش محصولات، اخذ پروانه بهره برداری و رفع آلودگی زیست محیطی کارخانه کرد.

او اظهار می‌کند: میزان سرمایه گذاری تا سال ۱۳۷۶ حدود ۸۵۰ میلیون تومان بوده که در زمان خودش سرمایه گذاری قابل توجهی بوده، اما برای راه اندازی دوباره آن بیش از ۴ میلیارد تومان نیاز است.

شهرداری دلسوز راه اندازی دوباره کارخانه نیست

با وجود این که در سال ۱۳۸۸ با موافقت بنیاد مستضعفان کشور، کارخانه گچ افضل آباد همراه با سند به شهرداری نهبندان واگذار شد، اما به جز فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ تاکنون هیچ فعالیت تولیدی در این کارخانه انجام نشده و شهرداری هم تلاشی برای احیای آن نکرده است.

شفیعی سرمایه گذار کارخانه گچ افضل آباد نهبندان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: این کارخانه در ۲۴ ساعت شبانه روز ظرفیت تولید ۵۰۰ تُن گچ را دارد که در گذشته بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تُن تولید داشته است و هم اکنون نیز این ظرفت تولید برای راه اندازی مجدد وجود دارد.


بیشتر بخوانید


او بیان می‌کند: در سال ۱۳۸۸ کارخانه گچ افضل آباد نهبندان به شهرداری واگذار شد که از سال ۹۰ تا ۹۲ به صورت رسمی پیمانکار کارخانه بودم.

شفیعی تصریح می‌کند: اقدامات صورت گرفته به دلایل کارشکنی مسئولین شهرداری ناموفق بوده و تاکنون هیچ گامی برای راه اندازی دوباره این کارخانه برداشته نشده است.

بیکی فرماندار نهبندان هم با اشاره به تأخیر طولانی در راه اندازی کارخانه می‌گوید: پیگیری‌های متعددی در سال‌های گذشته و هم اکنون با نهاد‌ها و سرمایه گذاران مختلف از جمله بنیاد برکت، آستان قدس رضوی و دیگر سازمان‌ها صورت گرفته که تاکنون نتیجه بخش نبوده است و همچنین در سفر‌های استاندار به نهبندان، موضوع به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته که در طی ۲ مرحله برای واگذاری آن در سامانه ستاد استانداری اطلاع رسانی شده، ولی سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکرده است.

دستان خالی شهرداری برای راه اندازی دوباره کارخانه

برای راه اندازی دوباره کارخانه گچ افضل آباد نهبندان به سرمایه گذار، صدور پروانه بهره برداری، احداث جاده میان بر به محل معدن، تأمین اعتبار و به روز رسانی تجهیزات نیاز است.

بختیاری شهردار نهبندان درباره تأخیر ۱۲ ساله راه اندازی کارخانه به خبرنگار ما می‌گوید: دغدغه مسئولان شهرداری، احیای این کارخانه بزرگ است، اما برای فعالیت دوباره این کارخانه به اعتبارات، حمایت مسئولین و دولت نیازمند هستیم.

بیکی فرماندار نهبندان نیز می‌گوید: شهرداری و شورای اسلامی شهر نهبندان می‌بایست بعد از راه اندازی مجدد برنامه‌هایی مانند فروش، واگذاری به صورت پیمانکاری و قرارداد اجاره، مشارکت در تولید، تعویض خط تولید و تغییر در تولید محصولات را در اولویت قرار دهند.

کارگران بسیاری را می توان در کارخانه گچ نهبندان به سر کار آورد

حجت‌الاسلام مختاری رئیس دادگستری نهبندان نیز می‌گوید: با توجه به اینکه برای راه اندازی این کارخانه در سال‌های گذشته اعتبار میلیاردی از محل بیت‌المال هزینه شده، با وجود تلاش فراوان بدون استفاده مانده و شهرداری نیازمند حمایت مسئولان برای تأمین اعتبار است.

او تصریح می‌کند: سرمایه گذاران بخش خصوصی این آمادگی را دارند که در شهرستان نهبندان و بدون جابجایی کارخانه گچ و با حفظ آن اقدام به سرمایه گذاری و راه اندازی کارخانه کنند.

انتظار ۱۸ ساله برای رونق دوباره کارخانه امسال به سر می‌رسد؟

کارخانه گچ افضل آباد یکی از مهمترین ظرفیت‌های تولیدی و اشتغالزایی شهرستان نهبندان است که سالهاست به علت کوتاهی‌ها و کم کاری‌ها در خاموشی مطلق به سر می‌برد؛ کارخانه‌ای که به دلیل نزدیکی به بازار افغانستان حتی می‌تواند پلی برای صادرات گچ باکیفیت به این کشور باشد.

کارخانه گچ می تواند فرصت مناسبی برای صادرات ایجاد کند

حداقل میزان سرمایه گذاری برای این کارخانه بیش از ۴ میلیارد تومان است که درصورت فعال شدن، ۳۵ نفر اعم از تکنسین و نیروی متخصص، کارگر ساده و نیروی اداری در آن مشغول به کار می‌شوند.

در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ این کارخانه نیاز استان سیستان وبلوچستان و شهرستان‌های همجوار را تأمین می‌کرد که با راه اندازی دوباره آن، چراغ تولید و اشتغال در شهرستان مرزی نهبندان روشن خواهد شد.

گزارش از فاطمه الوانی

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود برزگری
۱۰:۵۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
3سال در این شرکت کار کردم از روز اول راه اندازی با مشکل مواجه بود که حقوق پرسنل را با تاخیر میداد حالا به شهرداری نهبندان واگذار شده چرا تلاشی برای راه اندازی مجدد نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
زمانی که مسولیت بی فکر عمل می کنند