محمدصادق بیجندی معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کارآفرین شدن دانشگاهها اظهار کرد: خیلی وقتها نظام آموزش عالی کشور پشت یک الی دو دانشگاه خوب یا کارهای برجسته ملی پنهان شده است.
او افزود: باید نظام آموزش عالی کشور را کار آفرین کنیم و آنها را به سمت و سوی خلاقیت و نوآوری سوق دهیم.
بیجندی تصریح کرد: اگر میخواهیم نظام آموزش عالی کشور کارآفرین شود، باید همه ارکان مرتبط در این حوزه مانند: مدرسان، استادان، منابع آموزشی، امکانات آموزشی، انتظارات جامعه و ... ایفای نقش کنند.
معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: نظام آموزشی کشور در حال حاضر بیشتر تئوری محور و مدرک محور است که در حوزه کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری خیلی موفق نبوده ایم و اگر هم جایی اغراق موفقیت میکنیم تنها شامل تعداد اندکی میشود.
بیجندی درباره نقش روسای دانشگاهی بر کارآفرین شدن دانشگاهها گفت: قطعا مدیریت رکن اساسی و اصلی در فضای آموزش عالی کشور است. مدیریت اگر با مسائل روز دنیا و نسلهای مختلف دانشگاهی و آموزشی آشنا باشد، فرآیند و ساختارهای دانشگاه را به سمت دانشگاه کار آفرین، خلاق و نوآور هدایت خواهد کرد.
او اضافه کرد: دانشگاههای نسل ۵ هم در دنیا مطرح است، اما قریب به اتفاق دانشگاههای ما در ایران جزو دانشگاههای نسل اول به عنوان دانشگاههای آموزشی و دوم به عنوان دانشگاههای آموزشی و پژوهشی هستند.
معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: دانشگاههای نسل سوم به عنوان دانشگاه کارآفرین همراه با آموزش و پژوهش و دانشگاههای نسل چهار همراه با آموزش و پژوهش و کار آفرین با نگاه مسئولیت اجتماعی در سطح کشور شناخته شده اند.
بیجندی با بیان اینکه دانشگاه نسل پنجم با نگاه جریان سازی و تمدن سازی شناخته شده اند، تاکید کرد: باید دید که کدام یک از این دانشگاههای ما حتی دانشگاههای تراز اول در کشور در فضا و محدودههای مذکور عمل میکنند؟ و کدام یک از دانشگاهها دغدغه مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی را دارند؟ بنابراین روسای دانشگاهها در حوزه کارآفرین شدن دانشگاهها میتوانند سنگ بنای بسیار خوب و ارزشمندی را با تغییر در نگاهها و نگرشها و برنامهها انجام دهند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/