عیدی گماری گفت: علاوه بر سرشماری که به صورت مشاهده چشمی مسلح و غیر مسلح انجام شده از جدال نر‌ها برای همسرگزینی نیز تصویر برداری شد.

سعید عیدی گماری رییس اداره محیط زیست اندیمشک در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سرشماری شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شده چهل پا اندیمشک انجام شد و در این سرشماری از کارشناسان محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان، کارشناسان و محیط بانان اداره محیط زیست شهرستان در قالب ۷ گروه ۲ نفری بهره گیری به عمل آمد.

او با بیان اینکه روش انتخابی سرشماری به صورت مشاهده چشمی مسلح و غیرمسلح همراه با دوربین چشمی و تلسکوپ انجام گرفت، افزود: زمان سرشماری از طلوع آفتاب روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه سال جاری به مدت ۵ ساعت انجام شد که در این سرشماری علاوه بر مشاهدات میدانی گونه‌های کل و بز رفتار‌های ناشی از جدال نر‌ها (کل) برای همسر گزینی، تشکیل حرمسرا و... ثبت تصویر شد.

عیدی گماری ادامه داد: هدف از این سرشماری اجرای مدیریت حیات وحش از قبیل روند رشد جمعیتی، برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای توسعه و حفاظت حیات وحش، میزان علوفه مورد نیاز، ثبت رفتار‌های خاص همسر گزینی سال جاری با سال‌های گذشته و میزان تولید خالص و ناخالص، جابجایی و انتقال احتمالی گونه یا گونه‌ها است.

رییس اداره محیط زیست اندیمشک، اظهار داشت: در این سرشماری با وجود خشکسالی، فقر مراتع و علف چرا و نیز وزش باد شدید، قریب به ده‌ها راس از قبیل بز کوهی نر موسوم به کل و بز کوهی ماده موسوم به بز و بزغاله شمارش شد.

این مقام مسئول گفت: منطقه حفاظت شده چهل پا در شهریور ۱۳۸۰ با وسعت حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در قسمت‌های از رشته کوه تنگوان به دلیل شرایط خاص برای حفظ و تکثیر گونه جانوری بز کوهی، به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی حفاظت محیط زیست مصوب و در روزنامه رسمی آگهی و تحدید حدود شد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.